Wednesday, February 25, 2009

Bab 40

S
UDAH seminggu Villa Sakura tidak berpenghuni.Tengku Ismail dan Tengku Badariah sudah berangkat ke luar negara.Begitu juga dengan Tengku Hakimi, Sofea dan Tengku Murni.Tengku Hafizah dan Tengku Farhana pun tiada di rumah.Hanya kedengaran bunyi air terjun buatan di tepi taman mini.
Tengku Syahran masuk ke bilik selepas pulang dari pejabat.Ketika itu, Zahlia leka menyisir rambutnya di hadapan cermin.Kelibat Tengku Syahran tidak langsung menarik perhatian Zahlia.
Pelukan Raja Khalida beberapa hari yang lalu bagaikan masih terasa.Segala-galanya masih menjadi rahsia.Suaminya tidak ditegur.Apatah lagi mahu membiarkan matanya memandang wajah lelaki itu.Keperitan tamparan bersama ungkapan pedih itu masih terasa di sanubari Zahlia.Tidak mudah dapat dilupakan begitu sahaja.
Tengku Syahran tunduk.Dia terus duduk di kerusi panjang dan mendiamkan diri.Dia masih berasa bersalah.Tindakan terburu-burunya telah menyebabkan Zahlia berkecil hati.Tengku Syahran mengeluh.Perlahan-lahan kepalanya diangkat.
“Alia, abang…”
Tengku Syahran berpaling ke meja solek.Tidak jadi untuk meneruskan kata-kata.Kerusi itu kosong.Tengku Syahran memusingkan kepalanya ke sekeliling bilik.Kelibat Zahlia sudah tiada.Mana dia? Tengku Syahran bercekak pinggang.Tiba-tiba matanya terpaku pada pintu bilik yang terbuka luas.Laa… senyap-senyap dia menyusup keluar! Rungut Tengku Syahran di dalam hati.
Tengku Syahran menggaru-garu kepala yang tidak gatal.Wanita itu masih marahkannya.Apa aku nak buat ni? Tengku Syahran menggigit jari.Ligat berfikir bagaimana caranya mahu memujuk Zahlia.Dengan lemah dia mencapai tuala dan berlalu ke bilik air.
Selesai bersolat, Tengku Syahran turun ke ruang tamu.Zahlia dilihatnya sedang menonton televisyen.Tengku Syahran melangkah senyap ke arah Zahlia.Tidak mahu mengganggu konsentrasi Zahlia yang bagaikan tidak menyedari kehadirannya.Atau Zahlia sengaja berpura-pura tidak sedar.
Tengku Syahran melabuhkan punggungnya dekat dengan Zahlia.Bersebelahan sehingga duduknya bersentuhan dengan tubuh wanita itu.Zahlia rimas.Sengaja mengengsot sedikit untuk mencari ruang jarak di antara mereka.Wajahnya tetap dihadapkan ke skrin televisyen.Tidak terlintas di hatinya untuk memandang wajah suaminya ketika ini.
Tengku Syahran mendekatkan semula tubuhnya ke arah Zahlia.Perlahan-lahan kepalanya dilentokkan ke bahu isterinya.Zahlia bengang! Segera ditolak tubuh lelaki itu jauh darinya.
“Apa abang ni? Jangan nak ambil kesempatan waktu orang tengah tak ada dalam rumah ni.Alia tak suka!” Zahlia mengamuk.
Tengku Syahran tersenyum.
“Haa… at last dengar pun suara Alia.Abang rindu nak dengar suara sayang! Dah seminggu sayang tak nak cakap dengan abang.” Tengku Syahran mendekatkan lagi tubuhnya ke arah Zahlia.
Zahlia rimas.Mahu ditepis tetapi tangannya dicapai.Zahlia terperangkap.
“Sorrylah.Abang tak bermaksud nak buat macam tu.Abang tak berniat pun nak cakap perkataan tu.Abang tak sengaja.” Tengku Syahran mengelus permukaan tangan Zahlia dengan lembut.
Zahlia menjeling suaminya.Tangannya ingin ditarik.Namun, Tengku Syahran semakin kuat mencengkam jari-jemari Zahlia.Kemudian, jari-jemari itu dibawa ke mulutnya.
Zahlia merengus.
“Janganlah! Alia tak suka abang buat macam ni!” Zahlia tetap menarik tangannya.
“Habis tu, Alia nak suruh abang buat apa? Abang cakap secara ikhlas ni, abang minta maaf.”
“Dah bosan Alia dengar abang cakap perkataan tu.Puncanya dari hal yang sama.Cemburu! Tapi, perangai tak berubah-ubah.Benci.” Zahlia menjeling lagi.
“Nak buat macam mana? Abang pun manusia yang ada perasaan!”
“Habis, abang ingat Alia tak ada perasaan? Nak terima setiap kata-kata maaf abang lepas abang tuduh Alia yang bukan-bukan? Alia sakit hati tau tak? Abang anggap Alia betul-betul macam patung bernyawa dalam rumah ni.Nak kena dengar semua cakap abang.” Zahlia merungut.
Tengku Syahran mencebik nakal.
“Yalah, sayang.Abang yang bersalah dalam hal ni.Cemburu abang tetap tak kena pada tempat.Tapi, siapa suruh Alia tak ceritakan pada abang hal-hal yang berlaku pada Alia setiap hari? Cuba bawa bersembang dengan abang tiap-tiap malam apa yang berlaku dalam hidup Alia.Ini… ada hal sikit, sembunyikan dari abang.Mana abang tak geram! Orang lain tuduh Alia yang bukan-bukan dan abang terima cerita yang menyakitkan hati dari orang lain.”
“Yang abang percaya sangat tu apasal? Alia pun ada terima CD yang fitnah abang dari Linda.Alia tak percaya pun! Abang tu aje yang cepat terpengaruh!” Zahlia sudah meledakkan kemarahannya.
Tengku Syahran mengeluh kecil.
“Abang sayangkan Alia, sebab tu abang takut Alia kecewakan abang.”
“Dah tak ada kerja lain agaknya? Semua cerita pasal Alia abang nak ambil tau! Alia pun ada jugak cerita yang tak boleh beritahu abang,” jawab Zahlia keras.
“Hei, dalam rumah tangga mana boleh berahsia.Kalau Alia berahsia, abang pun berahsia, seri rumah tangga tak mahu hinggap tau.”
Tengku Syahran melirikkan mata ke arah isterinya.Bibirnya tersenyum nakal.
Zahlia mencebik.
“Meluat Alia tengok muka abang macam tu.”
“Meluat-meluat pun, laki awak jugak.” Tengku Syahran menjawab dengan ketawa.
Zahlia mendengus.Segera dia bingkas untuk berlalu.
“Eh, nak ke mana tu?” pantas Tengku Syahran menegur.
“Alia nak naik bilik! Malas nak layan abang.”
“Haa… sebelum tu,sediakan makanan abang.Abang dah lapar,” pinta Tengku Syahran.
Zahlia memuncung.
“Ambillah sendiri kat dapur.Semua lauk Alia dah panaskan.”
“Tak mahu! Abang nak yang terhidang atas meja.”
“Abang ni mengada-ngadalah.Pemalas betul.”
“Suka hati abanglah.Abang dah ada isteri.Awak tu waktu-waktu macam nilah kena tunjuk tanggungjawab sebagai isteri.Itu pun nak kena ajar?” Tengku Syahran mengusik.
Zahlia mendengus lagi.Lambat-lambat menggerakkan kaki melangkah ke dapur.


ZAHLIA sudah lama terlelap di atas katil.Tengku Syahran juga telah terlena di kerusi panjang.Masing-masing tidur dengan nyenyak tanpa menghiraukan keadaan sekeliling.
Lenanya tidur kedua-duanya insan itu tanpa diganggu dengan apa-apa bunyi biarpun kedinginan angin malam yang meniup sesekali mengacau tubuh yang tidak berselimut.
Zahlia terus melayani tidurnya.Sesekali kelopak mata yang terpejam rapat itu bergerak-gerak apabila terasa sesuatu berjalan-jalan di sekitar lehernya.Kuat mencengkam dan kemudian merayap di tangannya.
Zahlia masih memejam mata tanpa menghiraukan benda yang masih berjalan-jalan merata-rata tubuhnya.Cengkaman yang tajam menyucuk kulitnya terasa menjalar di seluruh tapak kakinya.Sikit-sikit beralih ke betisnya dan kemudian bergerak perlahan-lahan ke pahanya.
Zahlia mula tidak sedap hati.Pantas membuka mata.Kemudian bangun dan duduk di atas katil bagaikan terpinga-pinga.Zahlia menggaru-garu kepala.Dalam kesamaran cahaya yang terbias dari luar rumah, Zahlia ternampak seperti ada sesuatu yang melekat di baju tidurnya.Zahlia membesarkan mata yang masih mengantuk.Benda kecil yang berwarna hitam itu bagaikan jelas di penglihatan.
Tiba-tiba Zahlia panik! Laju jantungnya bergetar.Lipas? Dengan sendirinya bulu roma Zahlia meremang tegak.Serangga yang paling ditakuti sedang melekat di baju yang dipakainya.Serangga kecil yang telah mengundang rasa fobia dalam dirinya dengan tiba-tiba.
Zahlia semakin cemas.Matanya dipejam rapat.Terkumat-kamit bibirnya beristighfar berharap segala-galanya hanya mimpi semata-mata.Tetapi, apabila matanya dibuka semula, serangga itu tetap seperti tadi.Zahlia telan air liur.
Tiba-tiba dia teringatkan Tengku Syahran.
“Abang…” Zahlia memanggil.Mendayu-dayu suaranya menahan gementar.Matanya tidak lepas-lepas memandang lipas yang masih pegun berada di baju tidurnya.
Tiada respons yang lahir dari Tengku Syahran.Malah deruan nafasnya semakin kuat kedengaran di telinga Zahlia.Zahlia semakin gementar.Peluh dingin hadir dengan sendiri membasahi seluruh tapak tangannya.
“Abang…” Zahlia masih mencuba.Kali ini semakin kuat suaranya.Berharap suaminya terjaga.
Tengku Syahran dilihatnya kaku.Nafas Zahlia makin sesak.Dia perlu buat sesuatu.
“Abang!” jeritnya kuat.
Kali ini Tengku Syahran terjaga.Suara Zahlia yang nyaring masuk ke lubang telinga amat memeranjatkan.Tidurnya tergugat.Tengku Syahran meraup mukanya.Dengan mamai yang masih ada, dia menoleh ke arah Zahlia.
“Apa halnya menjerit tengah-tengah malam ni? Abang mengantuklah,” jawab Tengku Syahran sedikit marah.
Zahlia mengetap bibir.Rasa ingin menangis pun ada dengan sikap acuh tak acuh Tengku Syahran.Sesungguhnya Zahlia memerlukan seseorang untuk menghilangkan ketakutan yang sedang dialaminya ketika ini.
“Kenapa?” soal Tengku Syahran sedikit tinggi.
“Alia… Alia takut,” jawab Zahlia pendek.Entah mengapa tiba-tiba dia terasa malu untuk berterus-terang.Tapi, dia benar-benar takutkan lipas!
Tengku Syahran bingkas bangun dan menuju ke arah Zahlia.
“Alia takut apa?” tanya Tengku Syahran.
“Tu…” Zahlia memuncungkan bibirnya ke arah serangga berwarna hitam di bajunya.
Tengku Syahran menoleh.Selamba wajahnya.Tiada apa-apa riak kerisauan yang kelihatan di wajahnya dalam kesamaran cahaya itu.
“Lipas? Laa… abang ingatkan apa benda! Buang ajelah kat tingkap tu!”
Dahi Tengku Syahran berkerut.Kakinya mula bergerak.Ingin menuju ke kerusi panjang semula tanpa apa-apa tindak balas.Namun, langkahnya terhenti sendiri.Rasa mengantuk yang pada mulanya bersisa, bagaikan hilang dengan sendiri.Telinga Tengku Syahran tiba-tiba menangkap bunyi tangisan kecil di belakangnya.
Segera Tengku Syahran memusing.Wajah pilu Zahlia mengundang rasa simpati dalam dirinya.Berkaca-kaca mata yang kuyu itu membendung air jernih yang ingin meleleh keluar dari kelopak mata.
Tengku Syahran mula tersedar.Dia tidak patut bersikap begitu.Mungkin Zahlia benar-benar dalam ketakutan.Ya, ALLAH! Apa yang telah aku lakukan ni? Boleh buat endah tak endah waktu Alia sedang dalam situasi begini!
Tengku Syahran terus melangkah ke arah Zahlia.Pantas sekali tangannya mencekup lipas yang melekat di baju tidur isterinya lalu dibuangnya ke luar tingkap.Tengku Syahran berpaling ke arah Zahlia semula.Wanita itu masih kaku.
Tengku Syahran terus melangkah semula ke arah Zahlia.Matanya menjilat segenap wajah yang kelihatan benar-benar ketakutan.Dengan lemah Tengku Syahran duduk di sisi isterinya.Pandangannya masih belum lari dari memerhati seluruh wajah yang sudah biasa basah dengan air mata.Tengku Syahran membiarkan matanya menumpu pada bibir Zahlia yang merekah.Nampak menggigil.Timbul rasa bersalah kerana membiarkan perasaan takut menjalar dalam diri isterinya tadi.
“Maafkan abang, Alia.Abang tak tau Alia takutkan lipas,” pujuk Tengku Syahran.Air mata isterinya diseka dengan jari kasarnya.
Zahlia membeku dalam duduknya.Nafasnya masih laju menderu.Fobianya pada lipas tidak pernah padam sejak kecil lagi.Ketika itu, dia memakai baju sekolah.Tiba-tiba hinggap seekor lipas.Dia benar-benar takut dan terus menangis.Kawan-kawannya gelihati melihat perangai Zahlia.Sejak itulah dia fobia dengan lipas.
Tengku Syahran runsing melihat kesepian Zahlia.Lantas diraihnya tubuh wanita itu ke dalam pelukan.Berharap ketakutan Zahlia dapat diredakan.
Zahlia rebah di pelukan Tengku Syahran.Dia menangis tersedu-sedan di dada lelaki yang erat merangkul tubuhnya.Sedikit hilang perasaan gementar yang menguasai diri.
Tengku Syahran terasa tangan isterinya kuat memeluk pinggangnya.Simpatinya tumpah di situ.Perlahan-lahan dicium lembut bahu Zahlia.
“Sudahlah, sayang! Abang ada dekat sini!” Tengku Syahran berbisik dan sempat mengucup telinga isterinya.Ciuman itu terus berjalan ke sekitar wajah Zahlia.
Zahlia tidak membantah.Malah belaian suaminya bagaikan menghalau ketakutan yang dirasainya.Buat pertama kali Zahlia hanya membiarkan kelakuan lelaki itu.Tangannya semakin erat memeluk Tengku Syahran sehingga Tengku Syahran lupa segala-galanya.Tangan Zahlia yang kuat memeluk pinggangnya terasa kemas.Tengku Syahran dan Zahlia kalah!
Akhirnya, malam pun merangkak pergi membawa bersama rahsia yang tersendiri.


ZAHLIA menangis tersedu-sedan di dalam bilik air.Pancutan air yang menderu keluar dari corong shower bagaikan berlumba-lumba mahu membersihkan dirinya.
Kain batik kemban yang dipakainya sudah lama lencun dibasahi air.Zahlia masih belum berhenti menangis.Sejak dia melangkah ke bilik air, Zahlia sudah melayani rasa hiba yang tidak henti-henti datang mengganggu.Dia menangis sehingga terduduk di atas lantai.Dia terus dihantui rasa bersalah yang memuncak.
“Kau dah tercemar! Hanya kerana seekor lipas, kau dah musnahkan hidup kau! Kau dah tak ada apa-apa Alia! Kau dah serahkan maruah kau pada lelaki itu!” Zahlia terdengar bisikan itu bergema di telinganya.
“Kau tak pernah tercemar Alia.Kau sudah menjalankan tanggungjawab kau sebagai isteri dengan baik.Bagus! Selepas ini, jangan sia-siakan perkahwinan ini lagi.Kau dan Syah memang patut hidup bersama,” bisikan yang lain pula kedengaran.
“Tapi, kau dengan Syah akan berpisah tak lama lagi! Jangan harap yang Syah akan ambil kau sebagai isteri.Dia dah dapat apa yang dia mahu dari kau.Dia akan tinggalkan kau!” suara jahat itu terus menyampuk.
“Tidak, Alia! Percayalah.Syah sayangkan kau.Dia akan terus menyayangi kau kalau kau pandai mengambil hati dia.Jangan percayakan kata-kata karut tu,” bisikan halus yang bergema cuba memujuknya.
Zahlia tersedu lagi.Fikirannya ligat memikirkan kata-kata yang tersembur di benaknya tadi.Kalau boleh Zahlia ingin terus berlama-lama di situ tetapi tubuhnya yang kian menggigil mematikan niat.Zahlia segera mengesat air matanya.Dia bangun dan memulas tombol air pancut yang sejak tadi terpasang.
Setelah siap berpakaian, Zahlia keluar dari bilik air.Ketika itu, Tengku Syahran sudah pun terjaga dari tidur.Dia tersenyum.Senyuman yang sukar ditafsirkan oleh Zahlia.Zahlia berpura-pura menyibukkan diri.Selesai menunaikan solat Subuh, dia turun ke dapur untuk menyediakan sarapan.Itulah rutinnya sejak beberapa hari yang lalu.
Zahlia sudah siap menyediakan sarapan.Kini, dia sedang leka mengelamun di kerusi makan.Entah apa yang meracau isi hatinya sehingga mampu membuatkan dirinya hanyut dengan dunianya sendiri.
Tengku Syahran yang berdiri di sebelahnya secara tiba-tiba tidak berjaya menghalau lamunannya.Zahlia hanya tersedar apabila terasa ciuman mesra bertaut di pipi.Tengku Syahran hanya tersenyum.Cerianya lelaki ini! Sedangkan aku? Gerutu hati kecil Zahlia.
“Ayang menungkan apa?” soal Tengku Syahran.
Zahlia menggeleng lemah.Tindakan itu membuatkan Tengku Syahran mematikan senyuman.Lantas melabuhkan punggung di kerusi bersebelahan isterinya.
“Kenapa ni? Nampak macam tak sihat aje?” Tengku Syahran semakin risau.Disentuh lengan Zahlia berharap wanita itu sudi memberitahu kemusykilan yang melanda diri.
Zahlia tetap menggeleng.Pantas menarik tangan dari dipegang suaminya.
Tengku Syahran mula mengesyaki sesuatu.
“Alia marahkan abang tentang hal semalam ya?” teka Tengku Syahran.
Zahlia diam membatu.Mengeluh kecil kemudian tunduk.Tiba-tiba Tengku Syahran menarik tubuh Zahlia supaya menghadapnya.Zahlia hanya menurut.
“Abang dah agak benda ni akan berlaku sejak Alia keluar dari bilik air lagi.Kenapa mesti marah? Abang tak paksa Alia pun semalam dan kenapa Alia tak menghalang abang langsung kalau betul Alia tak setuju dengan perbuatan abang? Alia tak boleh salahkan abang seorang,” ujar Tengku Syahran dengan wajah yang serius.
Ayat yang dilafazkan suaminya itu bagaikan mencekik pangkal leher Zahlia.Selambanya jawapan dia! Aku yang risau bagaikan nak gila ni, dibuat tak endah aje!
“Kalau abang tak bertindak sesuka hati pun, benda tu takkan terjadi.” Akhirnya Zahlia membuka mulut.
Tengku Syahran mahu ketawa mendengar kata-kata Zahlia.Alasan yang tak munasabah! Bukankah dia juga yang memeluk aku erat-erat sehingga aku lupa segala-galanya.Sekarang, nak marah-marah aku pulak!
“Habis, siapa yang suruh Alia kejut abang dari tidur?”
“Alia nak suruh abang tolong buangkan lipas tu aje.That’s all! Tapi, apa yang abang lakukan lebih dari tu.” Zahlia mengesat air mata yang tiba-tiba mengalir.
“Cuba Alia cakap, apa yang abang lakukan pada Alia? Abang sakiti hati Alia? Abang pukul Alia? Tak ada kan? Abang cuma cari hak abang sebagai suami dalam diri Alia… salah ke?” Tengku Syahran mula membentak.
Zahlia tertunduk.
Tengku Syahran cuba bersabar.Suaranya yang kian tegang, cuba dikendurkan.Melihatkan wajah Zahlia yang keruh amat menyentuh jiwanya.
“Okey, kalau Alia tak puas hati… abang minta maaf! Tapi, kita dah terlanjur.Perkara tu dah terjadi pun.Alia tak boleh menyangkal.Takdir telah menentukan yang Alia dah jadi hak abang luar dan dalam! Semalam, bersaksi ALLAH.DIA dah nampak apa yang kita lakukan.Kita tak boleh lari.”
“Cukup! Puaslah hati abang sekarang, kan? Abang dah dapat apa yang abang mahu dari Alia.Bolehlah abang lepaskan Alia,” pinta Zahlia secara mengejut.
Bulat mata Tengku Syahran mendengar ayat yang tercetus di bibir halus itu.
“Apa yang Alia cakapkan ni? Kenapa hal semalam jugak yang Alia nak ungkitkan? Dahlah Alia… kita lupakan perkara yang lepas.Abang berjanji akan bertanggungjawab sepenuhnya pada Alia.Jangan nak kusutkan lagi keadaan.Masa depan kita yang lebih penting sekarang ni!” Tengku Syahran bersuara lembut.Berniat memujuk kekusutan isterinya.
“Alia benci tengok abang!”
“Tapi, abang sayangkan Alia.Terimalah cinta abang sayang!”
“Tak nak!”
“Kenapa?”
“Kalau abang tak menghina Alia hari tu, mungkin sudah lama Alia menerima abang.Tapi, disebabkan kata-kata abang tu, Alia akan membenci abang.Alia takkan lupa sampai bila-bila! Ditambah lagi dengan hal semalam, Alia tetap akan membenci abang.”
Tengku Syahran tersentak.Rupa-rupanya hal itu!
“Kalau hal itu, abang minta maaf Alia! Abang tak bermaksud pun nak menghina Alia!”
“Itu ajelah yang abang tau nak cakap.Alia benci tengok abang! Alia benci tengok abang! Alia benci tengok abang!” Zahlia berkata kuat.Begitu bersungguh-sungguh.
Tengku Syahran mengeluh sambil menggeleng.
“Sampai bila Alia nak berperangai begini?” tanya Tengku Syahran dalam nada terkilan.
“Sampai bila-bila.Sampai hati Alia puas bila tengok abang mengalah!” Zahlia menjawab.
Tengku Syahran tersenyum kecil.
“Abang tak mungkin akan mengalah,Alia.Abang akan berusaha memenangi semula hati Alia.Sampai bila-bila.Sampai hati abang yang puas tengok Alia yang mengalah! Lagipun, abang tau isteri abang ni bukan nak berterus-terang tentang hati dan perasaan sendiri secara direct dengan abang.Dia lebih senang nak beritahu orang lain tentang perasaan dia pada kita,” ucap Tengku Syahran panjang.
Zahlia terkedu. “Apa maksud abang?”
Tengku Syahran menjungkit kening.
“Alia ingat abang tak tau yang Alia ada jumpa Anis masa abang merajuk dengan Alia dulu? Eleh, takut jatuh cinta konon… dalam diam rupa-rupanya sayangkan kita!” Tengku Syahran mengejek dengan senyuman nakal.
Zahlia menjeling Tengku Syahran.
“Benci…” Zahlia berkata dan ingin berlalu.























Bab 41

T
ENGKU SYAHRAN bersiul-siul kecil berjalan di sebelah Adli ketika mahu melangkah ke meja makan yang terletak tidak jauh dari mereka.Adli pelik melihat perangai teman baiknya itu.Nampak berlainan hari ini.Dah kemaruk agaknya dia ni? Hati Adli berdetik.
Setelah memesan makanan, Adli memerhatikan gelagat Tengku Syahran.Dia masih dengan dunianya.Adakalanya Tengku Syahran menyanyi kecil dan kadang-kadang dia tersenyum sendirian.Entah apa ubat yang Alia berikan agaknya! Rungut Adli lagi.
“Kenapa senyap,Li?” tiba-tiba Tengku Syahran bertanya.
Adli merenung wajah ceria sahabatnya itu.Pelik sungguh!
“Kenapa?” tanya Tengku Syahran aneh dengan renungan Adli.
“Kau tulah, pelik aku tengok hari ni,” beritahu Adli.
“Pelik? Pelik yang macam mana? I don’t get it!” tanya Tengku Syahran sambil menyuap nasi goreng pattaya ke dalam mulut.
“Tak ada.Aku tengok kau semacam aje hari ni.Tak pernah kau senyum sampai ke telinga lebarnya!” terang Adli dengan kerutan di dahi.
“Nothing! Aku biasa aje.” Tengku Syahran menjawab dengan senyuman.
Adli merenung temannya lagi.Wajah Tengku Syahran tetap selamba.Makin lebar senyumannya.
“Haa… tu tersengih tu.Apa kenanya ni? Dah lama benar aku tak tengok kau ceria macam ni! Pasal Alia ke?” Adli masih bertanya.
Tengku Syahran menjungkitkan bahu.
“Aku biasa aje, Li.Tak ada apa-apa.Kau yang merepek ni.”
“Kau biar betul Syah.Aku kenal kau dah lama tau!”
“Betul.I’m okay!” beritahu Tengku Syahran bersungguh-sungguh.
Giliran Adli pula yang menjungkitkan bahu.
“Suka hati kaulah Syah! So… kau dengan Alia dah all right?” Adli mula mencari ruang untuk mengetahui perkembangan perkahwinan temannya.
Tengku Syahran tersenyum lagi.Teringat peristiwa indah yang pertama kali berlaku dalam hidupnya semalam.
“Alhamdulillah semenjak dua menjak ni dia dah jinak sikit.Cuma kau faham-faham ajelah Alia tu, angin satu badan.Tambah lagi dengan rumah yang tengah tak ada orang sekarang ni.Pantang usik sikit, nak mengamuk aje!”
Adli ketawa.Kemudian dia menghirup teh aisnya.
“Pandai-pandailah kau ambil hati dia.Ambil peluang masa rumah kau tengah kosong ni.Kalau dia tak suka… kau kacau buat apa?” soalan Adli membuatkan Tengku Syahran terkulat-kulat.
“Mana tahan duduk berdua senyap macam tu aje! At least, nak juga aku…”
“Ah, sudah… sudah! Tu mulalah nak cakap benda kotor tu!” potong Adli pantas.
“Mana ada? Kau ni… main tuduh aje!”
“Habis, tengok dari gaya percakapan kau tu, bukannya boleh percaya.”
“Aku nak beritahu kau… daripada duduk berdua macam tu aje, baik aku ambil peluang untuk bermanja dengan dia.Dia tu aje yang tak faham!” ujar Tengku Syahran sambil menyuapkan lagi nasi goreng pattaya ke dalam mulutnya.
“Cara kau kasar sangat agaknya?” Adli tergelak.
“Entah.Aku pun tak perasan.Mungkin jugak, Li!” ujar Tengku Syahran sambil menghirup milo aisnya pula.Peristiwa semalam terbayang lagi.Ah,aku cintakan kau, Alia!
“Itulah… kau kena pandai bermain dengan situasi.Ini, ikut sedap kau aje! Hari tu dia dah mengaku kat Anis yang dia sayangkan kau.Mesti kau ada buat hal ni!”
Serkap jarang itu membuatkan Tengku Syahran mengeluh tiba-tiba.Tangannya mula meletakkan gelas yang berisi air milo itu di atas meja.Tengku Syahran teringatkan peristiwa dia menampar pipi Zahlia dahulu.Rasa bersalah datang tiba-tiba.
“Betul ke, kau ada buat hal?” soal Adli sekali lagi.
Tengku Syahran terdiam.Perlahan-lahan dia mengangguk.
“Laa… apa yang kau dah buat?”
“Aku tak sengaja,Li. Bukan niat aku!” Tengku Syahran berkata sambil tunduk.
“Yalah… apa bendanya?” Adli sudah tidak sabar untuk mengetahui alasan temannya itu.
Tengku Syahran menarik nafas panjang.
“Aku… terlepas cakap!”
Adli masih tidak mengerti.Terus ditenung wajah temannya sedalam mungkin.
“Aku hina maruah Alia.Lepas tu, aku tampar pipi dia.”
Adli ternganga.
“Oh, my God! Hey, what happened to you? Sampai macam tu sekali?” Adli terkejut.
“Aku tak sedar,Li!”
“Kau tau tak Syah… berdosa kau pukul Alia macam tu.Kemudian, kau hina dia.Kalaupun dia ada buat salah, bukan begitu caranya nak menghukum isteri.”
“Aku tau! Tapi, otak aku tengah berserabut masa tu.Semuanya Linda punya pasallah!”
Adli mengerutkan dahi.Tidak mengerti penjelasan Tengku Syahran.
“Linda?”
Tengku Syahran mengangguk.
“Dia ugut aku tentang surat perjanjian.Aku risaulah, Li… kalau dia beritahu mak aku!” Tengku Syahran mengeluh.
“Dia ada buktikah?”
“Ada.Surat perjanjian tu ada pada dia.Mana aku tak bengang? Dia masuk office aku masa aku tak ada!”
Adli tercengang lagi.
“Maknanya… kau lepaskan geram pada Alia pasal hal tu?”
Tengku Syahran membatu.
“Mungkin itu salah satu daripada puncanya.”
“Maksud kau?”
“Linda buat fitnah mengatakan yang Alia ada lelaki lain.Linda mahu aku ceraikan Alia dalam masa tiga bulan dari tarikh dia datang office aku dulu.Linda suruh aku tengok CD rakaman dia.Ada gambar Alia dengan seorang lelaki.Rupa-rupanya lelaki tu kita kenal.Kau ingat Ben masa kita study dulu?”
Adli terdiam.
“Ben yang suka pada Linda tu ke?” teka Adli.
“Hmm… dia nak masuk Islam! Lepas tu, dia suruh Alia tolong ajarkan dia persediaan sebelum masuk Islam! Aku berdosa besar pada Alia, pada Ben… tuduhan yang merepek-repek!” luah Tengku Syahran dalam nada kesal.
“Aku dah minta maaf pada Alia! Tapi, aku tau Alia masih marahkan aku.Cuma marahnya dah reda sikit,” jawab Tengku Syahran.
“Dah reda macam mana?”
“Makan pakai aku, dia tak pernah abaikan sejak pagi tadi.Tapi,kau pun kena faham jugak aku ni.Kadang-kadang mengada-ngada sikit.Dia dah panaskan lauk, aku suruh hidang atas meja.Sengaja aku nak tambah pinggan kotor kat rumah tu,” jawab Tengku Syahran panjang.
“Kau ni, Syah! Kesian dia.”
Tengku Syahran ketawa.
“Aku nak ajar dia,Li.Biar dia biasa hidup dengan cara aku bila pindah rumah nanti.Aku pun masih cuba memahami sikap dia.”
“Kau nak pindah rumah?” Adli terperanjat.
“Aku nak merasa hidup berumah tangga dengan Alia.Lagipun, kesian aku tengok dia… kena jaga tingkah laku di depan famili aku.Tak free macam orang lain.Bila keluar bilik aje, kena pakai tudung.Pergerakan dia terbatas.Itupun nasib baik rumah tengah tak ada orang sekarang ni.Bolehlah dia bebas sikit,” ujar Tengku Syahran lagi.
Adli menyandarkan tubuhnya ke kerusi.
“Emm… dia dah tau?”
“Belum.Benda ni masih dalam perancangan aku.Kalau boleh aku nak dapatkan rumah dulu.Kau boleh tolong aku, kan?”
Adli terdiam.Berfikir sejenak.
“Kalau pasal rumah… no problem sebab aku ada ramai member yang kerja kat agensi hartanah.Nanti aku bawa kau ke sana! Tapi dengan syarat.”
“What?” Tengku Syahran mengangkat kening.
“Bila dah pindah rumah nanti, kau jangan berperangai macam budak-budak lagi.Cuba control sikit temper kau tu.Jangan sikit-sikit nak naik darah aje.Alia tu perempuan! Aku takut, sampai masa bila dah tak tahan, dia lari… padan muka kau!”
Tengku Syahran tersenyum.Lambat-lambat baru dia mengangguk.
“Aku tau…”
“So… bila nak bincang dengan Alia tentang hal kau dengan dia? Kes kau dah berat ni.Linda pun dah dapat surat perjanjian tu.Baik kau bincang dengan Alia cepat-cepat!” soal Adli sambil menghirup teh ais yang sudah meruap di permukaan gelas.
“Tunggu mak dengan ayah aku baliklah.Lagipun, aku tak tau apa pendapat Alia tentang rancangan aku nak hidup bersama dia.Aku takut dia tak setujulah!”
“Mustahil.Kan dia dah sayangkan kau!”
“Aku kena tanya dia dulu!”
“Tulah kau… dulu lagi aku dah suruh kau ikat dia dengan kuasa kau.Kau sendiri yang tak nak.Sekarang,keadaan dah genting, kalau terjadi sesuatu macam mana?”
Kata-kata Adli membuatkan Tengku Syahran tersenyum kecil.Tengku Syahran terbayang lagi adegan malam tadi.Alia betul-betul menawan!
Adli pelik lantas mengerutkan dahi.
“Ni, apasal sengih-sengih pulak ni?” tegur Adli.
Tengku Syahran tersentak.Segera mematikan senyuman.
“Tak ada apa-apa.Jom… blah? Dah lama kita ni!” Tengku Syahran memesongkan topik.
Adli menghirup teh aisnya sampai habis.
“Jom…”


KETIKA Tengku Syahran sampai di rumah pada malam itu,Zahlia sedang melipat kain di ruang tamu.
“Hai, sayang! Dah lama balik?” Tengku Syahran terus memeluk bahu isterinya.
Zahlia terkejut dengan tindakan suaminya itu.Terasa hangat tubuh Tengku Syahran melekap di belakangnya.Pantas Zahlia menjarakkan kepalanya dari Tengku Syahran.
Tengku Syahran hanya tersenyum melihat respons Zahlia.Dia sudah masak dengan tingkah laku isterinya.Pelukan yang semakin erat segera dileraikan.Lantas Tengku Syahran melabuhkan punggungnya di sisi Zahlia.
“Alia dah makan? Abang laparlah sayang,” beritahu Tengku Syahran sambil menyandarkan tubuh ke kerusi.
Zahlia senyap.Begitu juga dengan Tengku Syahran.Suasana menjadi sunyi semula.Zahlia menoleh ke arah Tengku Syahran.
Patutlah senyap.Dah terlena rupanya? Detik hati kecil Zahlia.Deruan nafas yang berbunyi bagaikan terselit dengan nada keletihan.Perlahan-lahan Zahlia bangkit dan menuju ke dapur.Kerjanya ditinggalkan sebentar.
Selesai memanaskan lauk, Zahlia menghidangkan makanan itu di atas meja.Kemudian, dia melangkah ke ruang tamu semula dan duduk di sisi Tengku Syahran.Menyambung kembali kerja-kerjanya yang terbengkalai sebentar tadi.Amboi, bukan main sedap lagi dia berdengkur! Ngomel Zahlia.
Zahlia tidak terus mengejutkan Tengku Syahran.Direnungnya wajah Tengku Syahran.Timbul rasa belas di hatinya.Terbit rasa sayang dalam jiwanya.Tiba-tiba Zahlia mengeluh kecil.Mengaku di dalam hati yang dia turut menyayangi Tengku Syahran.Entah mengapa timbul perasaan nakal di benak Zahlia untuk mengusik suaminya itu.
Perlahan-lahan jari telunjuknya dibiarkan bermain-main di kening Tengku Syahran yang lebat.Zahlia ketawa kecil apabila melihat kelopak mata Tengku Syahran bergerak-gerak dengan dahi yang berkerut.Bagaikan ada sesuatu yang mengganggu.
Tengku Syahran mula tersedar.Tetapi, dia tidak terus membuka mata sebaliknya membiarkan matanya terpejam rapat.Tengku Syahran terasa keningnya dimain-mainkan.Telinganya pula seperti dapat menangkap bunyi ketawa yang halus menampar pendengaran.
Tengku Syahran mula mengesyaki sesuatu.Perlahan-lahan sebelah kelopak matanya dicelikkan sedikit.Dalam sedikit ruang itu matanya dapat menangkap seraut wajah yang sedang tersenyum di sisinya.Wah, dia nak main geli-geli pulak!
Tengku Syahran tersenyum di dalam hati.Zahlia dilihatnya masih tersenyum dan mungkin tidak menyedari yang dirinya diintip.Tengku Syahran memejamkan matanya semula.Hatinya ligat mencari jalan ingin mengusik wanita itu.senyap-senyap nak bergurau dengan aku ya?
Perlahan-lahan Tengku Syahran menyengetkan kepala dan kemudian sengaja dijatuhkan ke atas paha Zahlia.
Zahlia tersentak.Mati terus senyumannya.Kepala Tengku Syahran terasa berat menghempap kakinya.Ingin ditolak, tidak sampai hatinya apabila melihat wajah kepenatan itu.Lalu, Zahlia hanya membiarkan kepala Tengku Syahran terbaring lesu di kakinya.
Zahlia meneliti segenap wajah itu.Kemudian, dia memberanikan diri meletakkan tapak tangan di kepala Tengku Syahran.Rambut Tengku Syahran yang terjuntai-juntai dibelainya lembut.Semakin lama, dia semakin berani.Bibir halusnya tersenyum.
Tiba-tiba mata Tengku Syahran terbuka dengan senyuman nakal tercetus di bibir.Zahlia terkejut.Terasa bagaikan dipatuk ular.Senyuman manis yang terukir di wajahnya dengan sendirinya mati.Segera dia bangun.Tindakan sepantas kilatnya itu membuatkan tubuh Tengku Syahran terjelepuk ke bawah.
“Aduh!” Tengku Syahran terjerit kecil.Nasib baik badannya terjatuh di atas permaidani.
Zahlia yang melihat peristiwa yang tidak diduga itu sedikit terkejut.Tetapi, perasaan terkejutnya bertukar menjadi rasa lucu yang memuncak sehingga mencetuskan bunyi ketawa di bibirnya.Zahlia menerkup mulutnya.
Tengku Syahran tersenyum melihat isterinya ketawa besar.Dia bingkas bangun.
“Haa… ketawa pun isteri abang ni! Adakah ketawa itu bermaksud Alia dah tak marahkan abang lagi?” tanya Tengku Syahran sambil duduk di atas kerusi semula.
Zahlia mematikan ketawanya.Lama kemudian, bibirnya mencebik.
“Selagi Alia ingat kata-kata abang menghina Alia hari tu, marah Alia takkan padam!” beritahu Zahlia berterus-terang.
Tengku Syahran berdiri.Berjalan menghampiri Zahlia lalu diraihnya tapak tangan itu dengan lembut.
“Maafkanlah abang.Abang berjanji perkara sebegitu takkan berlaku lagi, ya?” pujuk Tengku Syahran tepat melepas pandang ke anak mata Zahlia.
Zahlia menggeleng.
“Tak mungkin semudah itu!”
“Percayalah.Abang akan bertanggungjawab pada Alia.Kita bersatu sampai bila-bila.Abang takkan menghina Alia lagi!”
Zahlia menarik tangannya dan berundur setapak ke belakang.Matanya melawan renung suaminya.Seperti biasa, dialah yang akan tewas.Pantas dilarikan penglihatannya ke sudut lain.
Tengku Syahran tersenyum.
“Nampaknya Alia masih belum mampu melawan pandangan abang! Kenapa? Gementar?” Tengku Syahran bertanya dengan nada usikan.
Zahlia tunduk.Berdebar dia mendengar pertanyaan itu.
“Alia dah hidangkan lauk kat atas meja.Kalau abang nak makan, layanlah diri sendiri.Alia nak habiskan melipat kain.” Zahlia memesongkan tajuk.Soalan Tengku Syahran tidak dilayan.
Tengku Syahran hanya menggeleng apabila Zahlia melangkah pergi.
“Isteri abang ni…keras kepala betul.” Sempat Tengku Syahran berbisik sebelum berlalu ke arah tangga.
Zahlia mendiamkan diri.Tangannya menyambung kembali melipat kain baju yang terbiar tadi.Namun, telinganya dapat menangkap kata-kata Tengku Syahran dari anak tangga.
“Abang nak Alia layan abang makan lepas ni.Buat apa ada isteri, kalau abang kena layan diri sendiri? Abang nak mandi dulu.Alia pun siapkanlah melipat kain tu!” jerit Tengku Syahran dengan nada yang kuat.
Zahlia mengejut kecil apabila derap kata itu kian menghilang.Tengku Syahran memang suka memerintah!














Bab 42

“ALIA, ada bunga untuk kau!” jerit Fatimah dengan kuat sekali.Zahlia tersentak mendengar jeritan itu hingga bingit telinganya.Dia berpaling mencari kelibat Fatimah dan dari jauh dia ternampak Fatimah melangkah ke arahnya sambil memegang bungkusan bunga ros yang dihias cantik.
“Ini… bunga untuk kau!”Fatimah berkata sekali lagi dan menyerahkan bunga itu kepada Zahlia.Zahlia menyambut dengan senyuman lebar.
“Siapa yang bagi?” tanya Zahlia sambil membelek-belek hiasan bunga ros itu.
“Entah.Laki kau kot.Bacalah kad tu!”
Zahlia menarik sekeping kad berwarna pink yang terselit di celah-celah bunga ros itu.

Jumpa abang di Hotel Crystal Crown pukul 8.00 malam ni.
Abang tunggu…

Abang.

Zahlia tersenyum.
“Siapa?” tanya Fatimah mematikan senyuman Zahlia.
“Syah!”
“Em… aku dah agak dah! Apa dia nak?”
“Kau bacalah sendiri,”ujar Zahlia sambil meletakkan kad itu di atas meja.
Fatimah mengambil kad itu dan membacanya.Kemudian dia turut tersenyum.
“Patutlah.”
Zahlia mengetap bibir.Tersipu-sipu.
“Aku patut pergi ke Imah?” soal Zahlia ragu-ragu.
“Mestilah.Kau nak biar dia merajuk macam dulu lagi?”
“Bukan.Aku takut dia main-mainkan aku!”
“Kenapa?”
“Pagi tadi dia pesan yang dia akan balik lambat hari ni.Dia kata tak payah tunggu.”
“Itulah kot halnya.Dia nak pujuk kau tu.” Fatimah meneka.
Zahlia terdiam.Membelek-belek tulisan kad itu sekali lagi.Keraguan yang bertapa di hatinya sedikit demi sedikit cuba ditepis.
“Okeylah, aku ada kelas ni.Kau mesti pergi tau!”
Fatimah terus berlalu.Sempat dia mencuit bunga ros di tepi meja.Zahlia membisu selepas itu.Pergi atau tidak? Dia belum fikirkan lagi.


ZAHLIA memasuki ruang lobi Hotel Crystal Crown dengan penuh hati-hati.Suasana kelihatan bingit dan ramai orang sedang melangkah ke arah pintu.
“Yes madam… who are you looking for?” seorang gadis menegurnya.
“I’m Puan Zahlia.Is there a reservation from Tengku Syahran?” soal Zahlia tenang.
Gadis itu meneliti sekeping kertas di tangannya.
“Oh, yes! But he didn’t come yet.I’ll show you the place!”
“Okay.”
Zahlia mengikut gadis itu ke sebuah meja yang masih kosong.Dia duduk bersendirian sambil memerhatikan keadaan sekeliling ruang yang sudah dipenuhi dengan orang ramai.Kebanyakannya berpasang-pasangan.
Jam menunjukkan pukul 9.00 malam.Sudah satu jam Zahlia menunggu, namun kelibat Tengku Syahran tidak kelihatan.Zahlia mula gelisah.
Tiba-tiba seorang pelayan lelaki datang dengan membawa sekuntum bunga ros bersama sekeping kertas kepada Zahlia.
“For you madam!” pelayan itu berkata.
Zahlia mengangguk dan mengucapkan terima kasih.Zahlia membaca tulisan yang tertulis di atas kertas itu.

Sorry I’m late.I’m coming your way…

Abang.

Zahlia tersenyum puas.Sekurang-kurangnya dia tahu Tengku Syahran pasti hadir.Zahlia membawa bunga ros itu ke hidung dan kemudian meletakkannya ke atas meja.Sabar menanti kehadiran suaminya.
“Hai!” tegur satu suara.
Zahlia mengangkat wajah.Bibirnya mengukir senyuman.Tetapi,senyuman itu mati dengan sendiri.Zahlia terkejut.Dia tidak kenal yang menegurnya itu.
“Ya?” tanya Zahlia ragu-ragu.
Tanpa dipelawa, lelaki yang tidak dikenali itu duduk di kerusi berhadapan Zahlia.Zahlia terkedu.Perbuatan mendadak lelaki itu menakutkannya.
“Siapa kau?” Zahlia bertanya cemas.
Lelaki itu tersenyum menggoda.Senyuman yang meresahkan lagi hati Zahlia.
“You tak kenal I ke?” lelaki itu bersuara.
Zahlia menggeleng.Sungguh, dia tidak mengenali lelaki itu!
“I’m Faizal.Nice to meet you.” Lelaki itu berkata selamba.
Zahlia takut.Dia tidak pernah berjumpa dengan lelaki itu.Siapa?
“Aku tak kenal kau! Aku bukan tunggu kau.Pergi!” marah Zahlia.Zahlia tidak senang duduk.
“ I tau you tengah tunggu husband you, right?”
Zahlia mengerutkan dahi.
“Dia takkan datang hari ni sayang. I will pretend as your husband right now!”
Faizal tersenyum.Dia mencapai bunga ros itu dan mengucup kuntum bunga itu perlahan-lahan sebelum menghulurkannya kepada Zahlia.
“For you,honey!” ucapnya perlahan.
Zahlia tidak menyambutnya.Dia terus berdiri dan hendak melangkah keluar.Ingin melarikan diri dari lelaki yang tidak pernah ditemuinya itu.Tiba-tiba tangannya dipegang.
“You nak ke mana? Janganlah macam ni. I rindukan you tau.” Faizal berkata lagi.
Zahlia menarik tangannya laju.
“Don’t touch me. I don’t know who you are.Jangan ganggu aku!” Zahlia ingin melangkah tetapi Faizal terlebih dahulu berdiri di hadapan menghalang.
“Sampai hati you buat I macam ni.Mentang-mentang you dah dapat anak orang kaya,you tinggalkan I merana sayang. I miss you so much!” ujar Faizal sambil mengusap pipi Zahlia.
“Aku tak kenal kau!”
Zahlia menjarakkan diri.Dia tidak mahu terus berdiri di hadapan lelaki yang betul-betul menakutkannya.Dia ingin melangkah pergi.Namun, Zahlia terasa jantungnya bagaikan terhenti berdegup apabila terpandang wajah bengis Tengku Syahran tidak jauh darinya.
Zahlia berlari mendapatkan Tengku Syahran.
“Abang…” Zahlia memegang tangan suaminya itu tetapi Tengku Syahran menepis.
Zahlia tersentak.
“Sayang!!! Ohh… so, this is your husband?” Faizal berdiri di sisi Zahlia.Memaut tangan Zahlia dengan pantas.
Zahlia memandang Tengku Syahran takut-takut.Dia menangkis tangan itu dan menghampiri suaminya semula.
“Abang, Alia tak kenal dia,bang!” Zahlia memeluk tangan Tengku Syahran.
“Aku pun tak kenal kau!”Tengku Syahran berkata dan terus melangkah pergi.
“Abang…” Zahlia memanggil.
Tengku Syahran buat tidak dengar.Zahlia terkaku di situ.Kelibat Tengku Syahran semakin menghilang.Dia menoleh ke arah Faizal yang sedang tersenyum.
“Tak guna!! Siapa kau?” Zahlia berkata kuat.
Faizal ketawa besar.Bergerak-gerak tahi lalat di tepi matanya bersama ketawa yang tercetus.
“Okeylah.Lakonan I dah tamat. I pergi dulu. Bye.”
Faizal meninggalkan Zahlia bersama ketawanya.Tinggallah Zahlia terkulai di situ bersama air mata.Tersedu-sedan dia menangis sebelum dia bangun dan melangkah ke arah kereta.
Zahlia membatu di dalam kereta.Setelah agak lama mebatukan diri, barulah dia menghidupkan enjin.Kereta Proton Wira itu meluncur laju membelah lebuhraya.


ZAHLIA tiba di hadapan Villa Sakura kurang lima minit pukul 11.00 malam.Kereta Honda Prelude sudah pun tersadai di garaj.Zahlia menekan remote control untuk membuka pintu pagar automatik.Setelah meletakkan kereta di garaj, dia mematikan enjin.Dia keluar dan menutup semula pintu pagar.
Zahlia masuk ke dalam rumah.Dia menaiki anak tangga menuju ke biliknya.Ruang tamu villa itu sudah sunyi dan gelap.Semasa pintu biliknya terkuak, Zahlia ternampak wajah yang kelihatan benar-benar bengis sedang duduk di atas kerusi.
Zahlia diam.Setelah meletakkan beg tangan dan membuka tudung, Zahlia melangkah ke bilik air.Dia terus mengambil wuduk dan menunaikan solat Isyak.Habis bersolat, dia berdoa kepada ALLAH semoga hati suaminya itu sejuk.
Anggapan Zahlia meleset sama sekali.Wajah Tengku Syahran masih masam dan bengis.Zahlia berasa gementar.Dia memberanikan diri duduk di sisi suaminya itu.
“Abang…”
“Diam!” jerkah Tengku Syahran.
Zahlia terperanjat.
“Sumpah, Alia tak kenal dia!” Zahlia tetap bersuara.
“Habis tu, kenapa kau ada kat situ dengan dia?”
“Alia ingatkan abang…”
“Jangan jadikan itu sebagai alasan.Bila masa aku suruh kau ke sana?”
Zahlia terkedu.
“Abang yang hantar bunga!”
“Ohh… kau dapat bunga? Jantan mana pulak yang bagi kau bunga, hah?”
Tubuh Zahlia menggeletar melihat wajah Tengku Syahran yang berapi-api itu.Dia cuba mengelak apabila tangan Tengku Syahran mencengkam kuat tangannya.
“Cakap cepat, siapa yang bagi?” gertak Tengku Syahran lagi.
“Alia ingat abang yang bagi!”
“Kau jangan nak jadi pembohong, Alia! Aku tak pernah kirimkan kau apa-apa!”
Cengkaman itu semakin kuat.Zahlia mula menangis.
“Sakit, bang!” adunya dalam sendu.
Zahlia cuba menolak tangan yang melekat kuat di lengannya tetapi tubuhnya ditolak.Zahlia tersandar ke kerusi.Tubuhnya ditekan kuat ke belakang.
“Jantan tu ingat dia seorang boleh sentuh pipi kau? Aku boleh buat lebih dari itu!” Tengku Syahran sudah mula melalut.
Zahlia terkedu apabila Tengku Syahran membenamkan wajahnya ke leher Zahlia.Zahlia dapat rasakan yang lehernya dicumbu dengan kasar.
“Abang, jangan buat begini pada Alia!” Zahlia merayu berserta tolakan yang kuat di tubuh Tengku Syahran.
Tengku Syahran menghentikan perbuatannya.
“Kenapa? Dah penat sangat melayan jantan lain. Sampai aku suami kau pun dah tak boleh nak layan?” Tengku Syahran menengking.
Zahlia berasa takut.Air matanya mengalir lagi.Tengku Syahran terus bertindak ganas.Zahlia naik lemas.Dia menolak tubuh itu sekuat hatinya.Dia cuba berlari ke arah pintu dan sempat menarik tombol pintu.daun pintu sudah terbuka luas.Zahlia ingin keluar tetapi rambutnya direntap kasar.Langkah Zahlia terhenti.Dia mengaduh sakit.
“Kau nak ke mana?”
“Sakit bang!” Zahlia memegang tangan Tengku Syahran yang sedang menarik rambutnya.Dia menangis lagi.
Tengku Syahran tidak menghiraukan tangisan itu.Rambut Zahlia ditarik lagi supaya mengikuti jejak langkahnya.
“Jangan cuba nak larikan diri! Kau hak aku.Aku boleh buat sesuka hati aku.”
Tengku Syahran mencampakkan tubuh Zahlia di atas katil.Zahlia ingin lari lagi sekali tetapi gagal.Tengku Syahran sudah duduk menindih pahanya.Zahlia meronta-ronta minta dilepaskan.Dia cuba mengelak tubuh Tengku Syahran yang ingin mendekati.Gagal juga apabila kedua-dua belah tangannya digenggam oleh Tengku Syahran.Zahlia menangis teresak-esak.
“Jangan bang! Alia rayu pada abang.Jangan buat begini pada Alia.Tolonglah bang!”
Tangisan Zahlia semakin kuat.Air matanya terus laju mengalir.Dia hampa apabila Tengku Syahran tidak langsung mempedulikan pujuk rayunya.
“Abang…”
“Senyap! Ikut cakap aku atau kau mahu aku paksa kau!” tengking Tengku Syahran.
Zahlia terdiam dalam esakan.Dia tahu apa jua tindakannya sudah tidak bermakna.Suaminya itu benar-benar telah hilang kewarasan tatkala itu.Zahlia tidak mampu berbuat apa-apa apabila baju tidur yang dipakai direntap sehingga mendedahkan sebahagian tubuhnya.
Zahlia ternampak wajah Tengku Syahran yang sudah mendekati wajahnya.Zahlia terus memejamkan mata.Dia tidak mahu melihat wajah lelaki itu mencumbuinya dengan kasar dalam keadaan lampu yang terang dan pintu bilik yang terbuka luas.Dia tersedu dalam kegelapan yang tercipta dari kelopak matanya.Dia meraung di dalam hatinya.Akhirnya Zahlia pasrah.

1 comment:

  1. jahatnya tengku syahran..

    kalau saya jadi Alia dah lama saya bercerai ngn die...
    mana taknya kuat sngt cemburu...cemburu buta pulak tu...

    ReplyDelete