Wednesday, February 25, 2009

Bab 61

S
UDAH hampir tiga bulan peristiwa itu berlalu.Zahlia sudah sihat dan sabar menanti kehadiran bayi yang dinanti-nantikan.Soal Tengku Syahran cuba dipendamkan di dalam hati.Walaupun zahirnya dia nampak riang tetapi batinnya hanya kerinduan yang bermaharajalela.
“Puteri… mama nak minta maaf banyak-banyak.Hari ni mama tak dapat nak temankan Puteri pergi check up,” ujar Raja Khalida melalui telefon.
Zahlia terasa sedikit hampa tetapi dia harus mendengar alasan mamanya terlebih dahulu.
“Kenapa?”
“Mama terlupa yang mama kena hantar Mak Long Puteri ke airport.”
Zahlia terus terbayangkan wajah Raja Khalisah.Sudah lama dia tidak mendengar khabar tentang ibu saudaranya itu.Sihatkah dia?
“Mak Long nak ke mana?” soal Zahlia.
“Kan nak buat umrah.Takkan Puteri tak ingat, hari tu Mak Long ada buat kenduri,” jawab Raja Khalida.
“Yalah.Puteri lupa.Tapi Mak Long pergi Mekah ni seorang aje ke?” soal Zahlia.
“Eh, tak adalah.Last-last minute satu famili ayah mentua Puteri pun nak pergi.Kecuali Fiza.”
“Hmm… tak apalah.Kalau macam tu, Puteri pergi sendiri.”
“Sorry Puteri.Mama tak sangka boleh terlupa.Apa kata kalau Puteri suruh Fiza temankan?” Raja Khalida masih terasa bersalah.
“Tak apa.Puteri boleh pergi sendiri.Tapi… kenapa Fiza tak ikut?” tanya Zahlia lagi.
“Ada hal katanya petang nanti! Rugi betul… Mak Long nak belanja, dia kata nak jumpa kawan.Buatlah umrah dulu, kawan kan boleh jumpa bila-bila,” bebel Raja Khalida.
Zahlia tersenyum kecil.Teringat sewaktu dia dengan Tengku Syahran mengerjakan umrah sebelum bercuti ke Tokyo dahulu.Tidak sangka saat yang tidak pernah dihargai dahulu, seperti manis apabila dikenangi semula.
“Puteri?”
“Haa… ya! Puteri masih di sini.Nanti mama kirimkan salam Puteri pada Mak Long dan keluarga mak, ya? Ikutkan hati ni rasa nak pergi jugak.Tapi, appointment tu dah dekat sangat.” Zahlia berkata.
“Ehh, Puteri pergi appointment.Biar mama yang uruskan hal Mak Long! Puteri drive kereta elok-elok.Biar lambat asalkan selamat.Lepas check terus balik.” Raja Khalida berpesan.Risau dengan keadaan Zahlia yang sudah lapan bulan berbadan dua.
Terdengar ketawa kecil berbunyi di hujung telefon.
“Mama, baby ni belum nak keluar lagi,” ujar Zahlia masih ketawa.
“Puteri jangan cakap macam tu.Kandungan ni bukannya boleh diramal sangat.Lagipun, mama tengok perut Puteri tu besarnya semacam,” ujar Raja Khalida.
“Dahlah tu mama! Puteri tau jaga diri.Lagipun lepas appointment, Puteri nak pergi shopping,” ujar Zahlia seperti meminta kebenaran.
“Yalah.Elok-elok tau?”
“Ya… Puteri tau.”
“Okeylah… mama pergi dulu! Petang nanti mama singgah kat sana.Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam.”
Talian terputus.


ZAHLIA keluar dari klinik Doktor Yusliza.Penuh hati-hati dia berjalan dengan perutnya yang sudah berusia lapan bulan.Kakinya melangkah menghala ke kereta Proton Wira yang diparkir berhampiran dengan klinik itu.
Pergerakan yang laju dan pantas sedikit demi sedikit menjadi perlahan.Zahlia terasa bagaikan dirinya sedang diekori.Dia menghentikan langkah.Berpaling dan memerhati keadaan sekeliling.
Kemudian Zahlia melangkah semula ke kereta.Meletakkan beg tangannya di kusyen sebelah dan menghidupkan enjin.Beberapa minit kemudian, Zahlia sudah berada di pekarangan gedung Mother House.Dia membelek-belek baju bayi yang terdapat di gedung itu.Tanpa disedari, ada sepasang mata sedang memerhatikannya dari jauh.
Zahlia memilih beberapa helai pakaian dan melangkah ke kaunter untuk membuat bayaran.Selepas membayar harga barang, Zahlia ingin keluar.Tetapi Zahlia terpandang buaian bayi berwarna-warni di satu sudut berhadapan dengan cermin kedai.
Zahlia melangkah ke situ sambil tangan kanannya mengusap-usap perutnya.
“Baby nak tidur dalam buaian ni tak?” Zahlia menyoal perlahan.Ada senyuman kecil terukir di bibirnya.
Zahlia membelek-belek buaian itu.Senyuman manis masih terterap di bibir.Tetapi senyuman itu tiba-tiba menjadi kaku.Dengan sendirinya mata Zahlia menjamah sepasang mata yang sedang merenungnya di balik tiang tidak jauh dari kedai itu.
Perbuatan Zahlia terhenti.Dia ternampak lelaki itu ingin melangkah pergi.Zahlia panik apabila lelaki itu sudah bergerak meninggalkan tiang tersebut.Zahlia terus melangkah pantas keluar dari kedai itu.Dia ingin mendapatkan lelaki itu.
Sepantas manalah jalannya untuk mengejar lelaki yang bayangnya semakin jauh.Zahlia menghentikan langkahnya.Nafasnya terasa sesak.Dia mula melangkah ke sebuah kerusi kosong yang terdapat di situ.Dia duduk seketika.Penat.
Zahlia mengalihkan semula pandangan ke arah kelibat lelaki yang hilang tadi.Pandangannya tersebar berserta dengan satu perasaan hampa.Dia mula bangun dan sekali lagi membuang pandang ke tempat itu sebelum dia melangkah meninggalkan gedung itu.


TENGKU SYAHRAN menyepi diri.Dia sedang duduk di dalam kereta.Baru sekejap tadi dia berjaya melarikan diri dari terserempak dengan Zahlia.Entah apalah silapnya hari itu sehinggakan intipannya tidak mengena.
Tengku Syahran mengeluh.Rindunya saban hari telah membuatkan dia bertindak begitu.Memerhatikan gerak geri Zahlia setiap waktu.Kalau diikutkan hati, mahu sahaja dia mendapatkan tubuh Zahlia ke dalam pelukannya tetapi Tengku Syahran segera mengingatkan keputusan Zahlia dahulu.
Tengku Syahran terpaksa redha dengan keputusan yang diambil Zahlia.Dia tidak mahu memaksa walaupun dia yang terpaksa menanggung beban kerinduan yang teramat mencengkam dirinya.
Berita mengenai tragedi yang menimpa Zahlia dahulu masih tidak dapat dilupakan.Disebabkan itu Tengku Syahran telah mengambil keputusan untuk menjadi pemerhati sepenuh masa untuk Zahlia dalam diam.Kadangkala banyak maklumat diperoleh dari Tengku Hafizah.Tengku Syahran bersyukur kerana adiknya itu sudi membantu.
Dahulu ketika pertama kali dia menelefon Villa Sakura semenjak dia meninggalkan rumah itu, Tengku Hafizah yang menyambut panggilannya itu.Tengku Syahran mendapat tahu pelbagai cerita mengenai Zahlia dari adiknya.
Selain itu, Tengku Syahran juga telah meminta bantuan dari Tengku Hafizah untuk membawa keluar barang-barang Zahlia dan dipindahkan ke rumah baru yang kini diduduki oleh Zahlia.
Namun, peristiwa yang paling memilukan hati ialah ketika Tengku Syahran melawat Zahlia di hospital beberapa bulan yang lalu akibat peristiwa hitam yang diberitakan kepadanya.
Dengan pertolongan Tengku Hafizah, Tengku Syahran berjaya menyusup masuk ke dalam wad di mana Zahlia ditempatkan.
Sungguh, dia bagaikan mahu menangis apabila melihat wajah lesu Zahlia yang sedang terlena.Ingin dicapai jari-jemari halus itu.Namun, Tengku Syahran tidak berani.Takut-takut Zahlia terjaga dan menyedari kehadirannya di situ.
Setiap hari Tengku Syahran tidak lupa melawat Zahlia.Datangnya di tengah-tengah malam agar kehadirannya tidak disedari.Mujurlah Tengku Hafizah amat memahami lantas telah memberitahu Tengku Badariah dan Tengku Ismail agar gilirannya menjaga Zahlia adalah di waktu malam.
Peluang itu diambil sepenuhnya oleh Tengku Syahran.Dan yang paling penting, rindunya terubat setelah memerhati raut yang lembut itu.
Tengku Syahran mengeluh.Kasih sayangnya pada Zahlia telah menyebabkan dia sanggup melakukan apa sahaja.Dia seringkali berdoa agar isterinya itu sentiasa dilindungi dan janganlah kejadian buruk yang menimpanya beberapa bulan yang lalu berlaku lagi.
Tengku Syahran tersedar.Sudah terlalu lama dia berada di dalam kereta.Pantas teringatkan pertemuannya dengan Tengku Hafizah sekejap lagi.Dia ingin segera menemui adiknya untuk mengetahui perkembangan semasa perihal Zahlia.Terus Tengku Syahran menghidupkan enjin.Tidak lama kemudian, Honda Preludenya bergerak meninggalkan kawasan tempat letak kereta itu dan menuju ke tempat yang dijanjikan.


ZAHLIA duduk di ruang tamu rumahnya.Sebentar tadi, Raja Khalida datang dan kini sedang sibuk memasak di dapur untuk makan tengah hari.Zahlia ingin membantu tetapi dihalang.Akhirnya Zahlia hanya membeku di ruang tamu itu.
Mata Zahlia dilepaskan ke gambar perkahwinan yang tergantung di dinding bertentangan dengannya.Dia meneliti bingkai gambar emas yang berukir itu.Dipandang gambar perkahwinannya lama-lama.Fikirannya kemudian leka teringatkan novel-novel yang bersusun di rak khas di dalam biliknya.Dia juga tidak pernah melupakan saki-baki pakaiannya yang pernah ditinggalkan di Villa Sakura dahulu.
Zahlia telan air liur.Kalau Tengku Badariah pernah mengaku yang Tengku Syahran tidak pernah pulang ke Villa Sakura lagi sejak malam itu, habis bagaimana lelaki itu boleh mendapatkan semua barang-barangnya ini? Semua novelnya lengkap bertulis nama dan bertandatangannya.
Zahlia sedar Tengku Syahran menghilangkan diri malam itu tanpa apa-apa barang atau beg yang dibawa bersama.Malah Zahlia perasan lelaki itu tidak berkasut malam itu.Hanya sehelai sepinggang.Mungkinkah… ada seseorang dari Villa Sakura yang tahu di mana lelaki itu berada? Zahlia meneka.
Tiba-tiba Zahlia teringatkan kata-kata Raja Khalida pagi tadi tentang pemergian Tengku Farhana mengikut Raja Khalisah ke Mekah.Tengku Hafizah pula? Ingin berjumpa temannya petang ini! Tiba-tiba mulut Zahlia sedikit terbuka.Fiza?
Zahlia tersentak apabila terasa bahunya disentuh.Berdebar jantungnya.
“Kenapa dengan Puteri? Diam aje! Risau mama,” tegur Raja Khalida.
Raja Khalida gusar apabila Zahlia diam.Dia akan terkenangkan keadaan Zahlia ketika Zahlia masuk ke hospital.Betapa Raja Khalida takut melihat Zahlia yang bagaikan hilang arah kerana terlalu merindui Tengku Syahran.Setiap waktu apabila Zahlia terjaga dari tidur, apa yang disebut dahulu adalah Tengku Syahran.Raja Khalida risau ia akan memudaratkan Zahlia apatah lagi bayi yang sedang dikandungnya.
Zahlia bangun.Sepantas kilat dia berdiri meskipun tidak selincah dahulu.Dia tenung Raja Khalida seketika dan selepas itu berjalan mundar-mandir di ruang tamu rumah.
“Mengapa ni?” soal Raja Khalida semakin pelik.
“Puteri nak cari abang.” Pendek ucapan Zahlia.
Raja Khalida tercengang.Dia membalas renungan Zahlia.
“Kenapa tiba-tiba?”
“Bukan tiba-tiba.Memang sejak dulu Puteri dah fikirkan hal ni.Puteri perlu bertindak sekarang,” ucap Zahlia lagi.
“Tapi… Puteri nak cari kat mana?”
Zahlia terdiam.Dia menarik nafas dalam-dalam.
“Puteri rasa… Puteri dah dapat klunya!”
“Kita pergi sama-sama!”
“Tak usah.Biar Puteri pergi sorang.”
Raja Khalida tidak tahu hendak kata apalagi.Dia terus diam apabila Zahlia mencapai kunci kereta dan melangkah keluar.






























Bab 62

Z
AHLIA mematikan enjin kereta.Keluar dan melangkah pantas mendapatkan Tengku Hafizah yang sedang melangkah memasuki kawasan taman rekreasi petang itu.
“Fiza!” panggilnya kuat.
Tengku Hafizah mematikan langkah.Berpusing dan terkejut melihat Zahlia.
“Akak?”
Zahlia tersenyum.Sejak dari Villa Sakura, Zahlia mengekori kereta Tengku Hafizah sehinggalah ke taman rekreasi itu.Zahlia bertindak nekad apabila menyedari Tengku Hafizah adalah orang yang mengetahui tentang kehilangan Tengku Syahran.
“Fiza buat apa kat sini?” Zahlia serkap jarang.
Tengku Hafizah telan air liur.Cuba bersikap selamba.
“Fiza… err… saja jalan-jalan,” jawabnya.
Zahlia mengangguk.
“Jalan-jalan dengan akak boleh tak Akak pun sorang-sorang ni.” Zahlia sengaja menyoal lagi.
Tengku Hafizah mengetap bibir.Wajahnya kelihatan resah.
“Fiza nak jumpa kawan.” Gadis itu memberi alasan.
“Jumpalah kawan Fiza.Akak ikut.”
“Eh, tak boleh.Fiza nak privacy.”
Kali ini Zahlia terdiam.Dia merenung Tengku Hafizah yang nampak gusar.Lantas dia mencapai tapak tangan Tengku Hafizah dan menggenggamnya erat.Tengku Hafizah terkejut.
“Janganlah tipu akak lagi.Akak tau Fiza nak jumpa angah, kan?” Zahlia mula berterus-terang.
Tengku Hafizah mengigit bibir.Tertunduk ke bawah.Malu dengan renungan dan genggaman tangan itu.Akhirnya dia mengangguk perlahan-lahan.
“Izinkan akak jumpa dia, Fiza.”
“Haaa?”
“Tolonglah…”
“Tapi…” Tengku Hafizah masih gusar.Dia gementar dengan permintaan itu.
“Tolonglah Fiza.Akak rindukan dia.Bukannya akak seorang tapi baby ni jugak.” Zahlia sedikit merayu.
Tengku Hafizah tidak mampu meluahkan apa-apa.Ingin ditolak, dia rasa bersalah.Ingin diterima, dia takut angahnya tidak mahu berjumpa dengannya lagi seperti ugutan lelaki itu beberapa bulan yang lalu.
“Please… akak perlu berjumpa dengannya.Sekejap pun jadilah.Fiza nak suruh akak melutut pun akak sanggup.” Zahlia sudah bersedia untuk melutut tetapi segera dihalang oleh Tengku Hafizah.
Betapa hebatnya beban kerinduan itu sehingga kakak iparnya itu sanggup membuang harga diri di hadapan khayalak ramai.Tengku Hafizah semakin malu dengan pembohongannya tadi.Wajah Zahlia tetap kelihatan tenang walaupun menanggung penderitaan perasaan yang maha berat.
“Akak merayu pada Fiza.Kalau angah benar-benar melarikan diri dari akak, akak akan pergi sendiri.Akak cuma mahukan kata putus darinya.Betulkah dia ingin membuang akak dari hidupnya bersama-sama dengan anak yang akak kandung?” Zahlia berusaha memujuk.
Kali ini Tengku Hafizah mengeluh kecil.Dia hanya mengangguk sambil menunjukkan jari ke satu tubuh yang sedang kaku melayani perasaan di sebuah pokok yang rendang.
Zahlia memandang ke arah itu.Rindunya mula melimpah-ruah mengiringi jalannya yang semakin pantas.Dia terasa air matanya meleleh keluar dari kedua-dua belah mata.
Tidak sanggup lagi dia menunggu walaupun sesaat untuk berpisah dengan Tengku Syahran.Serasa ingin berlari sekuat hati mendapatkan tubuh itu jika dia tidak memikirkan keadaan dirinya.
Zahlia menghentikan langkahnya betul-betul berhadapan dengan kerusi yang menempatkan tubuh yang kelihatan kurus tidak bermaya.Lelaki itu sedang melayani lamunan.
Zahlia sedut nafasnya dalam-dalam.Gerak kaki yang diatur semakin tidak menentu.Membuak-buak menyertai perasaan tidak sabarnya.
“Abang!” sapa Zahlia bersama sendu.
Tengku Syahran terkejut.Lamunannya hilang dengan sendiri.Dunianya bagaikan terhenti berputar.Tengku Syahran terasa suasana di sekelilingnya begitu hening dan sunyi dengan tiba-tiba.Dalam waktu yang sama, anak matanya dapat menangkap dengan jelas sekujur tubuh yang tegak berdiri di hadapannya.
Bermimpikah aku? Persoalan itu muncul dalam benaknya.Tengku Syahran ternampak Zahlia semakin laju menuju ke arahnya.Dia juga sudah berdiri seolah-olah ingin menyambut tubuh itu ke dalam pelukannya.
Tidak lama kemudian, Zahlia sudah hilang dalam dakapan Tengku Syahran bersama-sama tangisan yang menjadi-jadi.Tengku Syahran turut memeluk tubuh itu.Malah diperkemaskan lagi agar terubat segala rindu yang menyala-nyala.
“Kenapa abang tinggalkan Alia sampai macam ni?” Zahlia menangis tersedu-sedan.Membiarkan air matanya jatuh menitis ke baju t-shirt yang dipakai oleh Tengku Syahran.
Tengku Syahran pilu mendengar pengakuan itu.Pipi Zahlia dikucup berkali-kali.Masih hangat dan lembut seperti dahulu.Tengku Syahran erat merapatkan tubuhnya ke tubuh Zahlia.
“Abang pergi mana? Enam bulan abang biarkan Alia sendirian merindui abang! Abang tak rindukan Alia ke?” Zahlia menangis lagi.Semakin laju air mata itu menderu.
Kehangatan pelukan Tengku Syahran terasa menjalar ke seluruh tubuhnya.Seolah-olah memadamkan api kesengsaraan akibat menanggung kerinduan itu.
“Abang pun sama, Alia.Abang pun rindukan Alia.” Terlepas juga ungkapan itu.Tengku Syahran turut merasakan matanya basah ditakungi air mata.
“Habis, kenapa abang tak cari Alia?”
Tengku Syahran tidak menjawab.Dia lebih rela menggunakan masa itu untuk terus berada dalam dakapan wanita kesayangannya.Tetapi Tengku Syahran terasa tubuhnya ditolak lembut.
“Abang dah tak sayangkan Alia agaknya? Abang memang benar-benar mahukan perpisahan ini?” soal Zahlia semakin galak mengalirkan air mata.
Tengku Syahran kaget apabila Zahlia mula menjarakkan diri.Dia menahan air mata yang ingin meleleh.Wajahnya ditunduk.Dia tidak mahu berpisah lagi.Itu harapannya.
Zahlia yang terasa seksa dengan kebisuan Tengku Syahran mula mengorak langkah.Dia tidak mahu jawapan lelaki itu.Dia tidak rela lelaki itu memberikan jawapan yang akan menambah penderitaan batinnya.Dia bakal menjadi ibu! Ada nyawa baru dalam perutnya yang sedang menunggu masa untuk melihat dunia yang sepatutnya diserikan bunga-bunga bahagia.Bukan kesengsaraan yang menyakitkan hati.Bukan… jerit hatinya.
“Kalau begini, baik kita terus berpisah.” Zahlia melangkah pergi.
Tengku Syahran panik.Dia tidak mahu kehilangan Zahlia lagi.
“Abang tak mahu khianati keputusan Alia.Abang takut kemunculan abang hanya akan menyebabkan Alia terus melarikan diri dari abang.” Tiba-tiba Tengku Syahran berterus-terang.
Zahlia menghentikan langkahnya.Kuyup wajahnya bersama sendu.Zahlia berpaling kembali.
“Sampainya hati abang.Hari-hari Alia menunggu abang! Takkan abang tak kenal perangai Alia? Setahun kita duduk bersama, bang! Bila Alia merajuk, selama mana Alia boleh melayani rajuk? Takkan abang tak faham,” ujar Zahlia.
Tengku Syahran mendekati Zahlia.Wajah itu semakin menawan di hatinya.
“Itulah yang abang takut nak hadapi.Bila Alia merajuk, memang senang untuk dipujuk.Tetapi bila Alia terluka? Abang takut untuk melihat air mata Alia terus-terusan keluar.Abang takut Alia terus mengungkit setiap kata-kata penghinaan tu.Abang rela kita begini kalau itu yang membuatkan Alia tak dilimpahi kata-kata tu lagi.”
“Dan kita sama-sama menderita? Abang sanggup mendera perasaan Alia begini? Anak kita bang… anak yang Alia kandungkan ni, sudah enam bulan tak kenal siapa ayahnya! Hanya gambar abang yang Alia tunjukkan.Itukah caranya yang abang mahu?” Zahlia terus menangis.Dia terasa lemah untuk terus menatap wajah Tengku Syahran.
Tengku Syahran menyeka air mata Zahlia dari terus gugur.Direnung anak mata coklat cair yang memikat.Ada kedamaian yang bermukim di dadanya.
“Abang tak tau Alia turut sama menderita seperti abang.Setiap hari abang berusaha melupakan bayangan Alia.Abang gagal! Alia tetap yang abang sayang,” ucap Tengku Syahran separuh berbisik.Dia ingin memeluk tubuh Zahlia.Tetapi tangan Zahlia menghalang.
“Abang cuba untuk melupakan Alia?” sedikit terkejut pertanyaan itu.
Tengku Syahran terdiam.Kaku tertunduk.
Nafas Zahlia terasa berombak-ombak.Dia sebak dengan pengakuan itu.
“Kalaulah Alia tau, dari dulu lagi Alia buang perasaan sayang Alia untuk abang! Agaknya sebab itulah abang tak pernah mahu bertanyakan khabar Alia dan anak kita.Setakat yang sekali tu, baik tak usah.Mana pergi tanggungjawab abang? Memang Alia tau abang hantar duit, abang sediakan keperluan semua cukup.Tapi satu yang abang lupa… kasih sayang! Alia nak kasih sayang dari abang… bukan duit!” tubuh Zahlia terenjut-enjut semula.Derita hatinya terasa menyala kembali.
Zahlia mengesat air matanya dengan belakang tangan.Menarik nafas dan mula melangkah perlahan-lahan.Tengku Syahran berlari mendapatkan Zahlia.
“Alia, jangan tinggalkan abang lagi.Maafkan abang! Abang tak tau sampai begitu sekali penderitaan Alia.”
Zahlia terperangkap lagi dalam pelukan yang menjerat.Dia terasa wajahnya ditatap dan sering dicium oleh bibir Tengku Syahran.Belaian yang sering dirindui selama ini.
“Maafkan abang, sayang.Abang tak sanggup lagi kehilangan Alia.Berilah abang peluang untuk kita membina semula rumah tangga kita.”
“Itu aje? Mudah sungguh abang tolak dan tarik perasaan Alia.Abang tau tak… kita nyaris kehilangan anak kita.Mana abang pergi waktu Alia betul-betul mahukan abang di sisi Alia? Mustahil Fiza tak pernah ceritakan kisah tiga bulan lalu kepada abang.”
Zahlia sudah kelihatan tenang.Air matanya sudah kering.Dia ingin melepaskan amarahnya terhadap lelaki itu sepuas-puasnya.Tidak langsung diketahui yang ketika dia terlantar di hospital, berhari-hari Tengku Syahran datang untuk menemani lenanya di waktu malam.Zahlia tidak pernah tahu!
Ah, Tengku Syahran pun tidak mahu menyentuh tentang itu.Dia bagaikan kehilangan suara.Biarlah perkara itu menjadi rahsia antara dirinya dengan Tengku Hafizah.
Tengku Syahran mengambil keputusan untuk menjawab setiap kata-kata Zahlia.Dia sedar kesilapannya mengabaikan keselamatan wanita itu.Dia rasa berdosa! Seandainya kandungan itu benar-benar keguguran, dialah orang yang akan rasa bersalah seumur hidup!
“Masa Alia buka mata, Alia cari abang dulu… dua hari bang! Abang buat Alia hampir-hampir putus asa.Mujur Alia masih ada iman.Kalau tak…”
“Alia… abang minta maaf sungguh-sungguh.Abang sedar segala-galanya bermula dari abang.Sejak kita bernikah lagi.”
Tengku Syahran terdiam.Mengeluh seketika mengimbau kisah silamnya dengan Zahlia.
“Abang yang menjadi puncanya!Dan abang takkan maafkan diri abang kerana pernah bertindak kejam pada Alia dulu.Tapi sungguh! Abang sayangkan Alia.Cinta abang pada Alia tak setanding cinta abang pada Nazirah.Abang sayang kedua-duanya.Tapi sayang abang pada Alia lebih hebat dari sayang abang pada insan yang sudah tiada!” sambung Tengku Syahran lagi.
Giliran Zahlia tidak menjawab apa-apa.Dia terkejut kerana lahir nama baru dari bibir itu.Dia ingat dengan nama yang pernah disebut Anissa dan nama itu jugalah yang pernah disebut oleh lelaki itu dahulu yang membuatkan dia cemburu dalam diam.Zahlia tidak pernah lupa sejak hari itu.
“Abang akui Alia adalah insan kedua yang berjaya menambat hati abang.Tapi abang nak Alia tau, tak semestinya cinta dari insan kedua tidak berjaya memikat hati abang yang dulu pernah terisi.Abang sayangkan Alia.” Panjang Tengku Syahran membongkar rahsia kisah silamnya.
Zahlia sudah kembali bertenaga.Dia ingin mendengar cerita selanjutnya.Dalam waktu yang sama, Tengku Syahran menarik Zahlia menuju ke kerusi yang ditinggalkan tadi.Mereka duduk di situ.
“Abang merana sejak kehilangan Nazirah.Dan abang berazam tak mahu bercinta lagi.Tetapi keputusan mak untuk menjodohkan abang dengan Linda telah membuatkan abang terpaksa bertindak mencari isteri pilihan sendiri.Abang tak sangka Alia yang abang pilih secara spontan.Dan yang paling abang tak sangka Alialah jugak yang berjaya membuka jendela hati abang yang telah tertutup rapat,” beritahu Tengku Syahran ikhlas sambil mengeluh kecil.
Zahlia berasa tenang kembali.Hati panasnya sudah sejuk.Melihat wajah Tengku Syahran membuatkan perasaannya kembali berbunga bahagia.
“Kerana sayang abang pada Alia yang menggila tu, abang curiga dengan setiap pergerakan Alia.Abang cemburu melihat Alia selalu ke hospital melawat Razif.Masa tu, layanan Alia pada abang jugak seolah-olah abang ni yang terhegeh-hegeh mahukan Alia.
Abang sakit hati melihat Alia dengan Bernard walaupun dalam CD.Dan yang paling abang geram, bila ternampak dengan mata abang sendiri yang lelaki itu pegang pipi Alia.Abang rasa kasih sayang abang diabaikan,” ujar Tengku Syahran sambil menghela nafas.Diraup rambutnya ke belakang dengan tenang.Hatinya lega kerana segala isi hatinya sudah terluah.
Zahlia turut mengeluh.Menyesal kerana memarahi Tengku Syahran sehingga menyebabkan lelaki itu menceritakan segala-galanya.
“Abang berjanji takkan abaikan Alia lagi.Cuma… berilah abang satu lagi peluang,” rayu Tengku Syahran penuh harapan.
Zahlia menoleh ke arah wajah itu.Benang urat di hatinya kian menyulam sesama sendiri.Menganyam perasaan bahagia yang kian terasa.
“Syarat… jangan tinggalkan Alia lagi.Kalau betul-betul terjadi, nahas abang! Jangankan nak terima abang, nak pandang muka pun Alia tak ingin.” Zahlia meluahkan saki-baki perasaan amarahnya.
Tengku Syahran tersenyum.Memerhatikan bibir yang pada awalnya tidak henti-henti memarahi dirinya.Sedar-sedar dia terasa tangannya ditampar lembut.
“Kenapa senyap? Alia tengah marah abang ni,” gerutu Zahlia dalam nada rajuknya.
Tengku Syahran melebarkan senyuman.
“Maafkan abang ya? Abang berjanji takkan buat sayang macam tu lagi.”
“Itu ajelah yang abang tahu.Maaf! Maaf! Maaf! Alia bosan.Aduh!” ucapan Zahlia terhenti secara mengejut.Tapak tangannya mula memegang permukaan perut yang dilindungi dengan pakaian mengandung itu.
Tengku Syahran yang sedang tersenyum terkejut dengan jeritan kecil itu.Dia memandang Zahlia.Dia ternampak Zahlia sedang memegang perut.
“Kenapa? Nak bersalin ke?” pertanyaan Tengku Syahran hampir membuatkan Zahlia meletuskan ketawanya.Zahlia melihat wajah Tengku Syahran yang panik.Lucu sungguh!
“Belum lagilah, abang ni!”
“Habis? Kenapa menjerit?”
“Haa… cuba abang rasa ni… cepat!” Zahlia menarik tangan Tengku Syahran ke perutnya.
Tengku Syahran hanya menurut.Tiba-tiba mulutnya sedikit terbuka.Dia membalas pandangan Zahlia yang sedang mengukir senyuman kepadanya.
“Apa tu?” soal Tengku Syahran aneh.
“Hmm… inilah baby punya siku.Anak kita dah cukup sifat,” jawab Zahlia manja.Zahlia sudah lupa penderitaan hatinya.
Tengku Syahran terdiam.Terus membiarkan tangannya di perut Zahlia.Dia pandang ke arah Zahlia yang sedang tersenyum sendirian.Isterinya itu cepat benar berubah moodnya.Tadi bukan main merajuk, sekarang… Tengku Syahran turut rasa terjebak dengan senyuman itu.Tanpa diduga, dia bangun dan menarik tangan Zahlia mengikut jejak kakinya.





Zahlia pelik dengan situasi itu.
“Abang… nak ke mana ni?” tanya Zahlia.
Lelaki itu hanya diam dan terus menarik tangan isterinya.
“Abang?”
“Kita ke rumah abang.Dekat aje dari sini.”
“Buat apa?” soal Zahlia hairan.
“Ambil semua pakaian abang.Mulai saat ini, kita takkan berpisah lagi.Kecuali ALLAH.”
Zahlia terdiam.Dia tidak membantah.Tidak juga menjawab apa-apa.Sebaliknya meneruskan langkah menuruti lelaki itu.

No comments:

Post a Comment