Wednesday, February 25, 2009

bab 11-14

Bab 11


Z

AHLIA menangis di dalam bilik.Rancangan Tengku Syahran tadi membuatkan dia mula benci lelaki itu.Tiba-tiba pintu bilik dibuka.Tengku Syahran melangkah masuk.Zahlia terus memandang Tengku Syahran tanpa berkelip.Tengku Syahran tahu yang isterinya sedang marah.
“Awak selalu begini Syah! Kenapa awak buat rancangan tak beritahu saya dulu?” bentak Zahlia dengan linangan air mata.
Tengku Syahran tidak bersuara.Memang dia akui kesilapannya.Merahsiakan perkara itu dari pengetahuan Zahlia.
“Saya tak suka cara awak Syah! Kita boleh terlanjur.Saya tak mahu perkara tu berlaku!”
“Dengar dulu alasan aku.Jangan nak membentak tak tentu pasal.” Tengku Syahran bersuara dengan nada yang agak mendatar.
“Dengar apa lagi? Dulu, tak tunaikan syarat saya! Hari ni, rancang nak pergi bercuti! Esok, entah apa-apa pulak yang awak nak.Saya bosan tau!”
“Alia! Tentang pindah rumah tu, bukan salah aku.Mana aku tau yang ayah tak bagi pindah.Kalau aku tahu, tak adanya aku ajak kau berkahwin dengan aku,” ujar Tengku Syahran dengan nada riak.Tanpa sedikit pun mengingati rayuannya pada wanita itu dahulu.
“Oh, pandai! Masa saya tak nak tolong awak, pandai awak merayu.Sekarang bila dah dapat, suka-suka cakap tak tentu pasal.Awak tahu tak Syah, dalam banyak-banyak hari yang saya lalui selama ni, waktu nilah saya sedar yang rupa-rupanya dalam dunia ni wujud seorang manusia yang tak kenang budi macam awak.Saya tak taulah kenapa saya boleh bermurah hati nak tolong awak menjayakan rancangan ni.Saya rasa bodoh sangat.” Panjang lebar Zahlia menyuarakan kemarahannya.Biar Tengku Syahran tahu betapa marahnya dia ketika itu.
Tengku Syahran mengeluh.Dia teringat kembali rayuan dan pujukannya hari itu.Kata-kata Zahlia juga ada benarnya.Tengku Syahran menyedari yang dia memang ada mengambil kesempatan di atas peluang yang diberi.
Tengku Syahran tidak tahu kuasa apa yang memaksanya begitu.Sedangkan sebelum hari pernikahan, sudah banyak dia berdoa kepada ALLAH agar dia dapat mengawal diri ketika berdua-duaan dengan Zahlia.
Tetapi, Tengku Syahran hampir-hampir tewas.Zahlia bagaikan mempunyai aura yang mampu menggoyahkan nafsu lelakinya ketika duduk berdua-duaan.Itu pun nasib baik Tengku Syahran dapat mengawal perasaan.Jika tidak, pasti wanita itu telah jatuh ke tangannya saat ini.
Tengku Syahran menelan air liur.Sudah lama kalimat cinta terpadam dari kamus hatinya.Kekecewaan cinta pertama membuatkan dia serik untuk bercinta lagi.Nazirah hadir membawa saat manis dan indah sekali.
Buat kedua kali, Tengku Syahran hanyut dalam keindahan perasaan sayang yang tidak terperi.Kelembutan dan kesopanan Nazirah telah mengikat hati Tengku Syahran buat kesekian kali.
Dia terus ghairah mengejar kenikmatan cinta yang baginya tiada penghujung.Tidak terfikir yang kebahagiannya akan diragut ketika dia hampir sampai ke puncak bahagia yang diimpikan.Tengku Syahran ingat lagi ketika berita menyedihkan itu sampai ke pengetahuannya.
Nazirah sudah tiada! Ayat itu bergema-gema di telinganya.Sewaktu dia masih terlantar di hospital akibat terlibat dalam kemalangan yang sama.Betapa sedihnya dia.Betapa pilunya hati.Tengku Syahran menangis teresak-esak di situ juga.
Bertahun-tahun jiwanya kosong dan tiba-tiba Linda hadir dengan memberi janji ingin mengubati luka di hati.Kononnya dia akan setia di sisi menemani.Akhirnya wanita itu yang berdusta.Kini, ketika api cintanya telah terpadam walaupun untuk sesiapa pun, dia dipaksa berkahwin dengan Linda dan ketika itulah Zahlia hadir di dalam hidupnya.Tanpa diduga, Zahlia bagaikan bertanggungjawab ke atas hatinya yang ketandusan kasih sayang yang sejati.
Tengku Syahran takut perasaannya terjebak lagi.Demi ALLAH, sesungguhnya dia gerun untuk menghadapi perasaan aneh itu semula.Segera dia cuba membuang perasaan istimewa yang kini sedikit sebanyak bagaikan mula mencambahkan benih dan membajai hatinya.Mampukah dia?
Sebiji bantal kecil yang dicampak di paha, memeranjatkan Tengku Syahran yang sejak tadi mengelamun panjang.
“Saya tengah marah awak ni tau tak? Awak boleh termenung aje?”
Wajah Zahlia mencuka.Tengku Syahran meraup mukanya dengan tapak tangan.Beristighfar beberapa kali minta hatinya ditenangkan.
“Aku minta maaf,” ujar Tengku Syahran lembut.
Zahlia merengus kecil.Maaf? Ikhlaskah ucapan dari lelaki ego sepertinya? Rungut Zahlia di dalam hati.Tiba-tiba hatinya yang semakin membara menjadi sejuk.Wajah Tengku Syahran ditenung lama.Kenapalah apabila berhadapan dengan lelaki itu dia sering tewas?
Zahlia sudah menyedari sejak hari pertama mereka bersua lagi.Dia kalah apabila lelaki itu beria-ia menghalangnya untuk membayar bil pembaikan kereta Honda Prelude yang dilanggarnya.Sedangkan selama ini Zahlia cukup pantang untuk terhutang budi dengan sesiapa.
Kali kedua, ketika lelaki itu merayu supaya menolongnya menjadi isteri demi mengaburi mata emaknya.Pada awalnya memang Zahlia membantah keras cadangan lelaki itu, tetapi melihat wajah lelaki itu yang kebuntuan, Zahlia menurut juga.
Dan yang paling Zahlia ingati ialah ketika malam pertama perkahwinan mereka.Zahlia tidak mengetahui apakah niat sebenar lelaki itu mendekatinya malam itu.Yang Zahlia tahu dia sendiri bagaikan terpaku dengan tenungan lelaki itu yang menusuk hatinya.
Memang Zahlia takut menghadapi kenyataan ketika wajah lelaki itu mula mendekatinya, namun sedikit sebanyak dia bagaikan rela membiarkan lelaki itu melakukan apa sahaja kerana dia tahu lelaki itu berhak ke atasnya.
Sebelum berkahwin dahulu, Zahlia sering berdoa minta petunjuk agar keputusannya menghulurkan bantuan kepada Tengku Syahran adalah tepat.Ada sekali dia melakukan solat sunat Istikharah ketika Razif beria-ia meluahkan rahsia hati.Tetapi yang muncul dalam mimpinya bukan Razif.Wajah lain dan Zahlia tercari-cari.Siapa lelaki itu, pun tidak diketahui.
Tetapi… lelaki itu kelihatan seperti Tengku Syahran yang sudah menjadi suaminya sebulan yang lalu.Jika benar lelaki yang datang dalam mimpinya adalah Tengku Syahran, mengapa tiada langsung perasaan sayang yang terbit dalam dirinya untuk lelaki itu?
“Kau dengar dulu apa yang aku nak cakap.Lepas tu kalau kau nak bantah, aku akan ikut kalau alasan kau boleh diterima.Okey?” ucapan Tengku Syahran menyedarkan Zahlia.
Zahlia menggigit bibir.Sepatah perkataan Tengku Syahran langsung tidak masuk ke fikirannya.
“Apa yang okey?” Tanya Zahlia.
“Lah… tadi marahkan kita mengelamun.Sekarang, dia pulak berangan.Tulah, dari tadi asyik tenung muka aku aje.Mana nak masuk perkataan dalam kepala kau.” Kata-kata Tengku Syahran membuatkan wajah Zahlia bertukar warna.Wanita itu mula berasa malu.
“Dengar dulu apa yang aku nak katakan.Sebenarnya, aku memang ada rancangan nak pergi bercuti.Itu pun dari cadangan Fiza, sebulan sebelum kita berkahwin.
Aku ingat nak diamkan aje bila teringat syarat pertama kau yang nak pindah rumah tu.Sebab kalau ayah bagi pindah, aku rasa rancangan nak pergi bercuti tu tak payahlah kita ikut.Tapi, bila ayah dah tolak mentah-mentah syarat kau, aku rasa rancangan nak bercuti tu boleh dipertimbangkan.Mungkin dengan cara itu kau boleh merehatkan diri dengan perangai keluarga aku yang memeningkan kepala,” luah Tengku Syahran.
Zahlia terdiam.Kepalanya pantas memikirkan kata-kata Tengku Syahran yang ada kebenarannya.
“Bagaimana? Setuju?” Tengku Syahran bertanya.
Zahlia memeluk tubuh.Matanya yang hazel dilirik ke arah Tengku Syahran.Lelaki itu sedang memandangnya.Zahlia akhirnya mengangguk setuju.
“Bagus. Hal ni dah beres.Kau ada apa-apa nak tanya lagi?”
“Kat sana kita kena duduk sebilik jugakkah?” soal Zahlia.
“Habis tu, nak duduk bilik lain-lain? Nak mampus kalau mak dengan ayah tau kita duduk bilik asing-asing?”
Zahlia menelan air liur.Wajah Tengku Syahran ditatapnya lagi.
“Kau jangan risau, Alia! Kita akan lakukan seperti apa yang kita lakukan di sini.Kau tidur di atas, aku tidur kat kerusi.Okey?” ujar Tengku Syahran.
Zahlia mengeluh.Rasa simpati tiba-tiba menyelinap ke dalam hati.Lelaki ini pandai menggunakan nada suaranya dalam bicara.Tetapi sayang sekali, kelembutan bahasanya sudah hilang ke mana.Bahasa ‘kau’ dan ‘aku’ yang digunakan oleh Tengku Syahran kadangkala menyebabkan Zahlia terasa terlalu jauh darinya.
“Boleh tak?” soal Tengku Syahran.
“Tak apa ke?Asyik awak aje yang mengalah.” Tiba-tiba Zahlia bersuara.
“Jadi, kau nak aku tidur sekatil dengan kau?” soal Tengku Syahran.
Zahlia mengetap bibir.Laju kepalanya digeleng.
Tengku Syahran membalas pandangan isterinya itu yang masih duduk di birai katil.Dia kelihatan begitu gugup sekali.Timbul perasaan simpati dalam diri Tengku Syahran.
“Emm… tapi jangan tanya soalan itu lagi.” Zahlia memberi amaran.
“Terima kasih kerana sudi membantu.Kalau kau tak ada, aku rasa aku dah gila dibuat Linda,” ucap Tengku Syahran tiba-tiba bernada sayu.
Zahlia mengangkat wajah.Tengku Syahran sudah berbicara lembut.
“Saya pun perlukan wang untuk kawan saya.” Zahlia menjawab.
Giliran Tengku Syahran terdiam.
“Yang pasal umrah tu, awak betul-betul nak pergi?” soal Zahlia meminta kepastian.
Tengku Syahran bangun.Dia melangkah ke tingkap.Menyelak langsir supaya pemandangan di luar rumah dapat dilihat dengan lebih jelas.Zahlia tetap menunggu jawapan daripadanya.
“Itu hadiah aku untuk kau.Walaupun hati kita lain-lain, kau tetap isteri aku sekarang.Pengorbanan hidup kau terlalu besar jika nak dibandingkan dengan hadiah yang aku bagi tu.Aku harap kau sudi terima,” ujar Tengku Syahran sambil tersenyum.
Zahlia membalas senyuman lelaki itu.
“Bila awak bercadang nak pergi?” tanya Zahlia lagi.
“Aku akan uruskan prosedurnya dulu.Aku akan buatkan pasport untuk kau dan tempahkan tiket ke Mekah.Mungkin dalam sebulan lagi kita berangkat.Kau mohon cuti lebih kurang tiga minggu, okey?” beritahu Tengku Syahran.
“Tiga minggu?” tanya Zahlia.
Tengku Syahran mengangguk.
“Tiga minggu cukuplah.Dua minggu kita buat umrah, seminggu kita ke Tokyo.” Kata-kata itu membuatkan Zahlia tersentak.
“Tokyo?” tanya Zahlia.
Tengku Syahran mengangguk lagi.
“Lepas kita kerjakan umrah, aku nak bawa kau melancong di sekitar Tokyo atau kau ada tempat lain yang nak pergi?” soal Tengku Syahran.
“Tak… tapi tadi awak cakap, awak nak melancong dalam negara aje,” soal Zahlia pelik.
“Sengaja aku cakap begitu.Kalau aku beritahu tempat yang kita nak pergi, nanti tak pasal-pasal ada orang kacau.Aku tak mahu ada orang ganggu waktu bercuti kita.Ingat, kita kena berlakon seperti pasangan suami isteri yang betul.Anggap waktu bercuti ni macam berbulan madu.Privacy lebih penting,” ujar Tengku Syahran.
Zahlia merapatkan bibir.Tengku Syahran sudah merancang segala-galanya!
“Dan… kita akan bincang hal perjanjian yang seterusnya di sana,” sambung Tengku Syahran lagi.
Tiba-tiba kedengaran pintu bilik diketuk perlahan.Zahlia menoleh ke arah Tengku Syahran.Lelaki itu memberi syarat supaya membuka pintu.Langkah Zahlia terus dihayun ke situ.Kelihatan Tengku Farhana sedang tersengih sambil tangan kirinya memegang cordless phone.
“Kenapa Ana?” soal Zahlia.
“Ada call untuk akak.Dari hospital, dia kata kawan akak,” jawab gadis itu sambil menghulurkan telefon itu kepada Zahlia.
Zahlia segera mencapai telefon itu dan melekapkan ke telinga.
“Helo.”
“Helo, Alia!” Zahlia tersentak.Dari mana Razif dapat nombor telefon ni?
“Razif?” ucapnya separuh terperanjat.
Tengku Syahran menjeling ke arah Zahlia.Hatinya sedikit terusik apabila mendengar nama seorang lelaki yang tidak dikenali disebut.Dia cuba memasang telinga.
“Ingatkan kau dah lupa? Sampai hati kau kahwin tak beritahu aku.Apa, kau ingat aku tak sudi datang.Mentang-mentanglah aku sakit, kau terus lupakan persahabatan kita.” Suara itu bernada sayu.Zahlia tersentuh.
“Zif, aku minta maaf.Aku tak mahu kau kecewa dengan tindakan aku.Aku tak mahu kau terus-terusan mengharap cinta dari aku! I’m sorry Razif.”
“Dahlah.Tindakan kau sekarang memang benar-benar mengecewakan aku.Kalau kau tak sudi berkawan dengan aku lagi, tak payahlah berjumpa dengan aku.”
“Razif…!” Zahlia ingin terus memujuk tetapi talian telah pun diputuskan.
Zahlia kecewa dengan sikap Razif.Razif adalah kawannya yang akrab sejak kecil lagi.Dia tidak mahu kehilangan sahabat sejujur Razif.Akhirnya, dia menangis.
Tiba-tiba ada sepasang tangan memegang bahunya.Zahlia terkejut.Barulah dia tersedar yang Tengku Syahran ada bersamanya.Bermakna lelaki itu sudah mendengar setiap patah perkataan dengan Razif.
Perlahan-lahan tubuh Zahlia dipusingkan menghadap Tengku Syahran.Dagu wanita itu diangkat.Zahlia hanya mengikut rentak Tengku Syahran.Tengku Syahran tersenyum.
Zahlia tidak membalas.Hatinya masih sebal.Perasaan sebak masih melingkari sanubarinya.Dan air matanya sudah deras mengalir dan membasahi pipinya.Tangan Tengku Syahran segera menyeka air jernih yang mengalir ke pipi Zahlia.
“Janganlah menangis! Boleh aku tau siapa Razif?” soal Tengku Syahran.
Zahlia tunduk semula.Soal siapa Razif bukan hak Tengku Syahran untuk ketahui.Razif tidak ada kena-mengena dalam hal ni.Tengku Syahran tidak perlu ambil tahu.
“Kalau kau sudi, ceritalah.Kalau tak, tak payahlah.Aku pun mungkin tak perlu libatkan diri dengan perkara yang bukan urusan aku,” ucap Tengku Syahran sopan.
Zahlia melepaskan nafas.Setiap kata-kata Tengku Syahran pasti menyentuh naluri kewanitaannya.Zahlia membisu.
“Dahlah.Aku jadi risau bila tengok kau menangis begini.Apa yang boleh aku katakan, kalau kau rasa bersalah dan masalah itu berpunca dari kau, baik kau minta maaf padanya.Kalau tak, tak ada sebab untuk kau memohon maaf,” beritahu Tengku Syahran.
Lidah Zahlia kelu dengan nasihat itu.Ucapan Tengku Syahran telah menenangkan kesayuan hatinya.
“Kalau kau nak pergi, aku izinkan,” sambung Tengku Syahran sebelum berlalu meninggalkan Zahlia keseorangan di dalam bilik.
Entah mengapa tiba-tiba sahaja hati Tengku Syahran terasa sesuatu.Cemburukah aku? Hati Tengku Syahran tertanya-tanya.Ah, tak mungkin!






















Bab 12

Z
AHLIA meletakkan buku-buku latihan di atas meja.Dia baru lepas mengajar subjek Matematik di kelas sebentar tadi.Kini, dia sedang membuat semakan ke atas buku latihan anak-anak yatim yang telah diberi semalam.Bibirnya menguntum senyuman kerana anak-anak muridnya telah mahir dalam subjek ini.
Mata Zahlia meliar ke sekeliling ruang bilik pula.Ramai teman seperguruan yang tiada di situ.Mungkin sedang mengajar.Patutlah sunyi! Mata Zahlia terpaku pada pintu bilik Hajah Rashidah, Pengurus Sinar Iram.Pintu bilik itu tertutup rapat.
Zahlia membiarkan matanya melekat pada pintu bilik Hajah Rashidah selalunya terbuka.Pintu itu akan tertutup hanya jika ada tetamu yang hadir.Zahlia terpandang Fatimah yang leka dengan kerjanya.
“Imah!” panggil Zahlia lembut.
Fatimah tersedar.Mendongak memandang Zahlia.Fatimah menggerakkan kening memberi isyarat tidak mengerti.
“Siapa datang jumpa Hajah Rashidah?” tanya Zahlia.
Fatimah melirikkan matanya ke arah pintu bilik Hajah Rashidah.Dahinya berkerut.Kemudian matanya tertuju semula pada Zahlia.
“Entah.” Fatimah menjawab dengan jungkitan di bahu.
“Ada orang nak ambil anak angkat kot,” sambung Fatimah lagi.
Zahlia terdiam.Tekaan itu tidak mustahil.
“Kenapa Alia?”
“Em… tak ada apa-apa.Pelik aku, pagi-pagi dah ada orang datang,” jawab Zahlia.
Fatimah tersenyum dan menyambung kerjanya semula.
“Kau ada melawat Razif?” soal Fatimah tiba-tiba.
Zahlia memandang temannya dan menggeleng.
“Belum.Tapi dia dah tahu tentang perkahwinan aku.Dia terkejut,” beritahu Zahlia dengan nada sedih.
Fatimah membisu.Mendongak memandang Zahlia.Punggungnya diangkat, kemudian melangkah ke meja Zahlia.
“Aku yang beritahu dia pasal perkahwinan kau tu.”
“Kau?”
Fatimah mengangguk.
“Dia dah lama sukakan kau, Alia! Mestilah dia terkejut,” ucap Fatimah.
Zahlia mengetap bibir.Cepat-cepat dia menggeleng.
“Aku dah anggap dia sebagai kawan.Tak boleh lebih dari itu.Aku tak boleh paksa perasaan aku,” beritahu Zahlia bersungguh-sungguh.
“Laki kau tu, kau boleh sayangkan dia?”
Zahlia terdiam.
“Kau berkahwin dengan Syah dalam satu perjanjian, Alia.Kau memperbodohkan diri kau sendiri kerana nak menolong orang lain.Aku belum pernah jumpa orang macam kau.”
“Aku sayangkan Razif as a friend.Aku tak kisah kalau aku terpaksa berkorban untuk menolong dia.Kalau benda ni terjadi pada kau pun, aku pasti tolong Imah.”
Fatimah tersenyum.
“Bertuah aku dapat kawan macam kau Alia.Tapi bagaimana dengan hidup kau selepas segala-galanya selesai nanti?”
“Maksud kau?”
“Yalah, kalau apa-apa yang berlaku pada perkahwinan kau.”
Zahlia tunduk.Mengeluh seketika.
“Entah.Aku pun tak pasti.Mungkin kami akan berpisah,” ujar Zahlia tenang.
Fatmah cuba mengukir senyuman.Perlahan-lahan tangan Zahlia dicapai dan diramas lembut.
“Aku bangga ada kawan seperti kau.Kalau kau tak ada tempat nak pergi, carilah aku,” beritahu Fatimah.
“Itu… kau jangan risau.Aku dah merancang.”
“Apa?”
“Kalau mak tak mahu terima aku, aku mesti tumpang rumah kau boleh tak?”
“Kalau kau, mestilah boleh.Tapi…”
“Apa pulak lagi?” berkerut dahi Zahlia.
“Kalau tiba-tiba kau ditakdirkan terjatuh cinta pada Syah, apa kau nak buat?”
“Oh…no…no…no… tak mungkin! Kami hanya suami isteri di dalam surat perjanjian yang kami cipta.Not more than that! Dan aku akan pastikan hati aku tak akan terjatuh cinta pada lelaki ego!” bersungguh-sungguh Zahlia melafazkan ayat itu.
“Ohh, really?”
“Hmm…”
“Okay, we’ll see!”
Perbualan mereka terganggu apabila pintu bilik Hajah Rashidah terbuka.Kelihatan seorang wanita keluar bersama Hajah Rashidah.Zahlia dan Fatimah berpandangan sesama sendiri.
Dahi Zahlia berkerut.Wajah itu seperti pernah dilihatnya.Samar-samar di fikiran.Penampilan yang anggun dan menarik.Siapa?
Hajah Rashidah membawa wanita itu ke arah Zahlia dan Fatimah.Zahlia terus meneliti wajah yang seperti dikenali.Mencari bintik-bintik jawapan yang semakin mendekati.
“Alia, Imah! Saya nak kenalkan awak berdua dengan mak baru kepada Siti Asyiqin,” ujar Hajah Rashidah.
Wanita di sebelah Hajah Rashidah hanya tunduk dari tadi.Matanya takut untuk diangkat dan kemudian merenung wajah Zahlia di hadapan.
Zahlia dan Fatimah berdiri sambil menghulurkan tangan.
“Hazwin kan?” Zahlia membuka mulut.
“Awak kenal Puan Hazwin, Alia?” Hajah Rashidah kelihatan terkejut.
Zahlia mengangguk.
“Ini sepupu suami saya!” jawab Zahlia dengan senyuman ceria.
“Hai, saya Fatimah!” beritahu Fatimah ramah.
“Hazwin.” Hazwin menghulurkan tangan dengan senyuman yang dipaksa.
“Kalau begitu tak perlulah saya kenalkan lagi.Puan Hazwin akan mengambil Siti Asyiqin sebagai anak angkat mulai esok!” terang Hajah Rashidah.
Zahlia memandang Hazwin yang asyik tunduk dari tadi.
“Kamu bersembanglah dulu.Saya ada hal sekarang.” Hajah Rashidah berkata sambil menoleh pada jam tangannya.
“Apa kata kita ke restoran sebelah.Sambil bersembang boleh kita basahkan tekak.Saya belanja,” ajak Zahlia segera.
Hazwin hanya mengangguk lemah.


“DAHLAH… Haz! Jangan menangis lagi,” pujuk Zahlia sambil menghulurkan sehelai tisu kepada Hazwin.
“Saya malu dengan Alia.Dulu, saya syak wasangka tak bertempat.Sekarang bila saya ditimpa masalah begini, Alia pulak yang tolong saya,” luah Hazwin dalam riak kesal.
“Saya dah lupakan perkara tu.Kalau Haz tak ungkitkan pun, saya dah tak ingat langsung,” ucap Zahlia sungguh-sungguh.
Hazwin mengelap air matanya yang jatuh ke pipi.
“Apa yang patut saya buat Alia? Elokkah kalau saya betul-betul ambil anak angkat?” Hazwin mula bertanya tentang masalahnya.
Zahlia mengeluh seketika.
“Ia bergantung kepada kesungguhan Haz.Fikri dah tahu tentang rancangan Haz nak ambil angkat?” tanya Zahlia pula.
“Saya takut nak beritahu Fikri.Saya pernah suarakan hasrat saya, dia tak setuju.Katanya dia hanya mahu jaga anak sendiri.Saya kasihankan dia.Dah tiga tahun kami berkahwin, langsung tak ada perubahan.Dia kata, kalau tak ada rezeki, dia tak kisah,” beritahu Hazwin bersama linangan air matanya.
Zahlia turut berasa sedih melihat wanita itu mengalirkan air mata.Dia tidak sangka selama ini Hazwin menyembunyikan masalahnya sendirian.
“Apa kata Haz berbincang dulu dengan Fikri.Dia patut tau tentang hal ni.Lambat laun pun dia pasti akan tau.”
Hazwin menggeleng.
“Saya takut.Dia selalu marah kalau saya buka cerita pasal ni.Tapi, saya tak sampai hati tengok muka dia yang masih menunggu kehadiran anak dalam hidup kami.Saya tahu dia pendamkan dalam hati.Mata saya dapat kesan riak wajahnya bila saya tak sedap badan sikit.Saya sedih, Alia.Saya tak dapat penuhi kehendak dia.”
“Haz dah pastikan betul-betul yang Haz tak boleh melahirkan anak?” soal Zahlia lagi.
“Kami dah buat pemeriksaan.Doktor kata, tak ada masalah.Dah banyak kali kami berusaha tetapi tak ada hasil.Saya tak tau apa masalah yang sebenarnya.”
Zahlia tiba-tiba menguntum senyuman.
“Itu maksudnya, ALLAH masih belum beri rezeki.Tak salah kalau Haz dan Fikri terus berusaha.Mana tau esok lusa rezeki Haz dan Fikri sampai,” ujar Zahlia dengan nada sedikit ceria.
“Entahlah Alia.Dah tiga tahun berlalu sia-sia macam tu aje.Saya bosan duduk kat rumah tu sorang-sorang.Sebab tu saya bercadang ambil anak angkat.Fikri tak faham perasaan saya yang kesunyian setiap hari.”
“Saya cadangkan Haz bincang dulu dengan Fikri.Mana tau selepas dia melihat Siti Asyiqin, hati dia tertarik,” cadang Zahlia.
Hazwin merenung wajah Zahlia seketika.Bibirnya mengukir senyuman.
“Terima kasih kerana sudi mendengar masalah saya.I feel better now.”
Zahlia pula tersenyum.Tangannya mencapai gelas air oren dan menghirupnya seteguk.
“Alia dengan Syah pulak janganlah sia-siakan masa yang berlalu.”
Zahlia hampir tersedak.Terbatuk kecil dia mendengar ayat yang baru keluar dari mulut Hazwin.
“Apa maksud Haz?”
“Saya berharap Alia dengan Syah akan menerima cahaya mata dengan senang.Jangan jadi macam saya dan Fikri yang masih ternanti-nanti.”
Zahlia tersipu mendengar Hazwin melafazkan ayat tersebut.
“Kami belum merancang.” Zahlia cuba memberi alasan.
Hazwin sekadar tersenyum.
“Nak tunggu masa berbulan madukah?” tanya Hazwin tiba-tiba.
Zahlia gugup.Berdebar kuat jantungnya.Bagaimana dia tahu?
“Saya dengar-dengar Alia dengan Syah nak pergi bercuti, kan?”
Zahlia mengangguk.
“Bila nak pergi?”
“Mungkin dalam dua tiga minggu lagi.”
“Hmm… berseronoklah.Syah sepupu yang paling saya sayang.Saya bersikap dingin dengan Alia dulu, kerana saya takut Alia main-mainkan perasaan dia.Syah kalau dah jatuh cinta pada seseorang, dia akan bersungguh-sungguh.”
“Mana Haz tau?”
“Saya rapat dengan dia.Setiap masalah yang berlaku, kami kongsi bersama.Dia pernah kehilangan seseorang yang tersayang.Jadi, saya berharap Alia bahagiakanlah dia.”
“Dia pernah kehilangan orang tersayang?Saya tak faham maksud Haz?”
“Syah tak ada ceritakan kisah silam dia pada Alia?”
Zahlia menggeleng.
“Oppss… saya dah terlebih!”
“Tak apa! Ceritalah.Saya pun nak tau jugak,” pinta Zahlia tidak sabar.
“Saya rasa baik Alia tanya pada Syah sendiri.Mungkin dia sengaja merahsiakan hal itu pada Alia, sebab takut Alia cemburu.Tapi, saya yakin, selepas Alia mendengar ceritanya, Alia tak mungkin cemburu.”
Hati Zahlia semakin membuak-buak untuk mengetahui cerita selanjutnya.
“Okeylah.Saya nak balik dulu.Terima kasih kerana meringankan beban fikiran saya.Insya ALLAH saya akan bincang dengan Fikri tentang hal tu.”
Hazwin bingkas bangun.Zahlia turut sama bangun.Mereka berpelukan seketika sebelum masing-masing membawa haluan sendiri.


ZAHLIA melipat pakaiannya di tepi almari.Pakaian-pakaian Tengku Syahran sudah pun dilipat dan diasingkan di sudut lain.Pada waktu itu, Tengku Syahran sedang menyiapkan kerjanya di sebuah meja yang terdapat di satu sudut bilik itu.
Hati Zahlia sebenarnya masih dicucuk dengan persoalan mengenai kisah silam Tengku Syahran.Walaupun Zahlia sedar dia tidak berhak mengetahui hal itu tetapi masih seorang manusia yang mempunyai sifat ingin tahu.Pasti cerita itu menarik sekali, sampai Hazwin beria-ia mengharap dirinya akan membahagiakan lelaki itu.
Zahlia melirik ke arah Tengku Syahran yang sedang mengetuk permukaan meja.Mulut lelaki itu terkumat-kamit seperti sedang bercakap seorang diri.Kemudian, kepala itu tergoyang-goyang sebelum mencapai pen dan menulis sesuatu.
Zahlia ingin ketawa melihat perlakuan lelaki itu yang nampak seperti orang gila bercakap seorang diri.Ketawanya ingin pecah tetapi segera ditahan.Dia hanya membiarkan senyuman kecil terukir di bibirnya.
“Apa yang buat kau seronok sangat tu?” teguran itu menyentakkan Zahlia.Termati senyumannya.Terus matanya terarah pada lelaki itu.
Tengku Syahran selamba sahaja menyambung kerjanya sedangkan Zahlia terasa bagaikan ingin tercabut jantungnya kerana ditegur sebegitu.Alamak! Lelaki tu nampakkah aku asyik pandang dia dari tadi? Ciss…. Malunya aku!
Zahlia hanya diam.Dia bangun dan mula menyusun pakaian yang sudah kemas berlipat ke dalam almari.
“Baju awak ni nak letak kat mana?” tanya Zahlia demi menutup perasaan malunya.
“Biasanya kau letak kat mana?” tanya Tengku Syahran.
“Sini,” ringkas Zahlia menjawab.
“Hah, biar ajelah.”
“Eleh, boleh percaya ke awak tu? Esok-esok berlambak aje kat sini.Kalau tak ditegur, jangan harap nak masukkan dalam almari.” Zahlia membebel.
“Kalau tak mahu bersepah dekat situ, tolonglah masukkan dalam almari.Jangan nak membebel aje.” Tengku Syaran membalas.
Zahlia membuka pintu almari Tengku Syahran.Bulat matanya melihat baju lelaki itu yang bergumpal di sana-sini tidak berkemas.Zahlia mengeluh.
“Kenapa?” tanya Tengku Syahran.
Zahlia malas mahu menjawab.Baju yang dilipatnya tadi, disusun di satu tempat.Selesai semuanya, Zahlia menutup pintu almari dan terus berpusing.
“Saya nak ke dapur, awak nak kirim apa-apa? Air ke?” tanya Zahlia tenang.
Tengku Syahran menggeleng.
Zahlia menjungkit bahu.Tudung yang tersidai di penyidai baju, dicapai dan disangkutkan di atas kepala.Kakinya bergerak ke daun pintu tetapi belum sempat pun dia melangkah keluar, Tengku Syahran bersuara.
“Alia, bolehlah…”
Zahlia berpaling semula.Bolehlah? Apa yang boleh? Zahlia tertanya-tanya sendiri.
“Saya tak faham.Bolehlah? Apa maksud awak?” soal Zahlia.
Tengku Syahran ketawa kecil.
“Boleh jugak kalau kau nak buatkan air untuk aku.Aku nak Nescafe panas,” ucap Tengku Syahran selamba.
Zahlia melangkah semula.
Sewaktu Zahlia sampai kembali di biliknya dengan secawan Nescafe panas, kelihatan Tengku Syahran sedang mengurut tengkuk sambil menumbuk-numbuk bahu yang terasa lenguh.Zahlia meletakkan cawan itu di tepi Tengku Syahran.
“Terima kasih,” ucap Tengku Syahran pendek.
Zahlia mengangguk.Matanya dibiarkan terbias di laman wajah Tengku Syahran sebentar.
Tengku Syahran yang ingin menyambung kerja, terbantut kerana Zahlia masih berdiri tegak di tepinya.Tengku Syahran mengangkat kening tanda tidak mengerti dengan keadaan itu.
Zahlia tiba-tiba tersedar.Cepat-cepat ingin berlalu tetapi tangannya ditarik kuat.
“Eh, apa pegang-pegang ni?” Zahlia merentap tangannya kembali.
Tengku Syahran bingkas bangun.Berdiri sambil bersandar di tepi meja berhadapan Zahlia.
“Apa yang kau nak cakap sebenarnya? Dari tadi, kau seperti diganggu sesuatu.”
Demi mendengarkan ungkapan itu, Zahlia menggeleng laju.
“Tak ada apa-apa.I’m okay,” jawab Zahlia sedikit cemas.
“Haa… tu, cemas semacam! Baik kau cakap.Kau ada buat salah ya?” Tengku Syahran sengaja menduga.
Zahlia membeliakkan mata.
“Jangan nak menuduh pulak.Eleh, macamlah awak tu baik sangat.” Zahlia berkata keras.
Tengku Syahran tersenyum.
“Malaslah nak layan awak.Baik saya tidur.” Zahlia terus menghayun langkah.
“Kau nak tahu kisah silam aku ke?”
Langkah Zahlia tergantung.Dia berpaling kembali.Berkerut dahinya.
“Tadi Hazwin call! Dia pelik sebab aku tak ceritakan kisah silam aku pada kau.Kau ada jumpa dia tadi?” soal Tengku Syahran sambil memeluk tubuh.
Zahlia melabuhkan punggung di atas katil.Dia mengaku.
“Dia ceritakan masalah dia dengan Fikri.Tiba-tiba dia buka cerita pasal awak.”
“Apa yang dia cakap?”
“Dia beritahu… awak pernah kehilangan seseorang.Sebab tulah saya terasa nak tau kisah awak.”
“Kau serius nak tahu?”
Zahlia mengangguk.
“Tak salah kalau saya nak tahu, kan?”
“Okey, apa yang kau nak tahu?”
“Em… awak pernah jatuh cinta?”
Tengku Syahran terdiam lama.Zahlia pula masih menanti jawapan dengan penuh sabar.
Tiba-tiba bibir Tengku Syahran tersenyum nakal.
“Good question! Kenapa? Kau dah jatuh cinta pada aku?” Tengku Syahran mengusik.
Zahlia menjegilkan biji matanya.
“Eeee… tak kuasa! Beginilah Syah.Saya malas nak layan awak lagi.Baik awak simpan aje kisah silam awak tu sebagai rahsia! Saya nak tidur.” Zahlia mula memanjat katil.Kepalanya direbahkan di atas bantal selepas menarik selimut membaluti tubuh.
Situasi itu membuatkan Tengku Syahran ketawa.
“Mimpilah yang indah-indah.Kalau ada rezeki, aku pun nak masuk jugak dalam mimpi kau tu.” Ketawa Tengku Syahran pecah lagi.
Zahlia memuncung.Pantas menarik gebar membungkus seluruh tubuhnya.Malas dia hendak layan lelaki itu lagi.
































Bab 13
A

DLI dan Tengku Syahran baru sahaja tamat perbincangan dengan pengurus-pengurus di bahagian lain mengenai projek penting yang dikendalikan oleh pihak syarikat.
“Kau dengan Alia bagaimana?” tanya Adli sambil tangannya menyusun fail-fail yang bersepah di atas meja.
“Bagaimana apa?” ujar Tengku Syahran, lama baru dia bersuara.
“Yalah… dah macam pasangan suami isteri yang lain ke?” soal Adli selamba.
Tengku Syahran ketawa.
“That’s never gonna happen! Kan aku dah beritahu kau, aku dengan Alia tak ada apa-apa.Our marriage is just a contract.Aku tak mungkin akan jatuh cinta pada dia,” beritahu Tengku Syahran bersungguh-sungguh.
Adli mencemik mendengar kata-kata itu.
“Kau jangan cakap lepas.Tiba-tiba suatu hari kau…”
“Stop! Hati aku masih kuat dengan cinta Nazirah.Aku dah ikut cakap kau supaya mendekati dia dan aku dah buat.Tapi, tak berjaya.Alia gagal mencuri hati aku dan tak berjaya menempatkan diri dia dalam jiwaku.Never! Lagipun, aku tak pernah terlintas nak sayangkan dia.Dia pun sama.Untuk kami jatuh cinta is impossible!” ujar Tengku Syahran lagi.
“Syah! Takkan selamanya kau nak biarkan Nazirah dalam hati kau.”
“Itu tak mustahil, kan?”
“Tapi, Nazirah dah tak ada! Kau kena ingat tu. Alia yang dekat kau sekarang ni.Cuba beri peluang pada diri kau untuk memulakan percintaan baru.Mana tau kali ini lebih menarik.”
“Perempuan macam tu, tak sesuai untuk aku,Li! Dia tu tak up to date lah.Macam Nazirah, tudung pun pakai jugak.Tapi tak adalah asyik pakai baju kurung aje.” Tengku Syahran bersuara dengan matanya meneliti fail-fail yang terbuka.
“Nazirah dari famili yang kaya.Alia pulak anak yatim.Kau kena faham dua situasi yang berbeza,” ujar Adli lagi.
Tengku Syahran melarikan pandangan dari fail ke wajah Adli.Adli membalas pandangan Tengku Syahran.Dia masih tetap setia menanti bicara lelaki itu yang seolah-olah sedang berfikir sesuatu.
“Aku macam dapat bayangkan kalau aku bercinta dengan Alia, mesti tak sehebat percintaan aku dengan Nazirah.Alia tu macam tak ada pengalamanlah.”
“Sebab tulah kau kena ambil peluang ni.Hati dia masih suci dari mana-mana lelaki.” Adli tidak berputus asa menghasut temannya.
Tengku Syahran terdiam lagi.
“Fikirkan Syah! Alia tu cantik sebenarnya.Kau aje yang tak perasan.Cantik dia cantik asli.Yang bukan hanya pada rupa, tapi bahasa, sikap dan macam-macam lagi.Kalau kau tak percaya… balik nanti, cuba kau teliti bini kau tu lama-lama.Perhati setiap gerak geri dia setiap masa.Mana tahu dengan cara tu, kau akan tertarik pada dia.”
Tengku Syahran masih membeku.Galak memikirkan kata-kata Adli sebentar tadi.
“Ingat!” Adli berkata lagi dan melangkah ke arah pintu.Tidak lama kemudian Adli berlalu keluar.
Tengku Syahran mengeluh.Fikirannya tidak lagi menumpukan pada kerja-kerja yang belum siap.Kata-kata Adli bagaikan menari-nari di hadapan matanya.
“Tak mungkin semudah itu! Aku tak pernah rindukan dia apatah lagi teringatkan dia bila aku sendirian.”
“Ya ke?” ada satu suara berbisik.
“Ya… aku tak pernah cintakan dia sebab aku masih sayangkan Nazirah.”
“Tapi sejak dulu lagi kau tewas pada Alia!”
“Mana ada?”
“Eleh, cuba kau terangkan apa perasaan kau bila kali pertama mendengar Alia menyebut nama Razif?”
“Razif???”
Tengku Syahran terdiam.Teringat perasaannya yang tiba-tiba terusik ketika mendengar nama seorang lelaki yang tidak dikenali meniti di bibir Zahlia.Adakah itu satu kekalahan? Mungkinkah dia cemburu?
“Mengaku aje, Syah!”
“No way! Aku takkan mengaku kalah! Aku dah jelaskan yang takkan jatuh cinta pada dia.Dia bukan perempuan yang sepatutnya aku sayangi.Bukan dia!”
“Really???”
“Kau akan tertewas Syah.Alia tu cantik dan menawan.Kau akan jatuh cinta pada dia!”
“Tidak!”
“We’ll see! Who is right?”
“Stop!”
Tengku Syahran menggeleng.Tak mungkin! Dia mengingatkan dirinya.Bisikan yang bergema di dalam fikirannya tadi meremangkan bulu tengkuknya.Ah, tak mungkin aku akan tewas! Dia terus mengingatkan dirinya.


TENGKU SYAHRAN sedang menenteramkan fikirannya di Taman Mini Villa Sakura.Angin petang yang bertiup sepoi-sepoi bahasa tidak mampu menenangkan fikirannya yang kusut.Kata-kata Adli masih lagi berlegar-legar di fikirannya.Sudah dua hari fikirannya berkecamuk dengan kata-kata itu, tetapi Tengku Syahran sengaja tidak buat peduli.
Tiba-tiba Zahlia melabuhkan punggung di sisinya sambil meletakkan Nescafe panas di atas meja.Tengku Syahran terkejut.
“Assalamualaikum.” Zahlia menyapa.
“Waalaikumussalam,” jawabnya.
“Saya tengok awak asyik termenung dari tadi, kenapa?” soal Zahlia cuba berbual.Tangannya menolak secawan Nescafe panas yang berasap-asap ke arah Tengku Syahran.
Tengku Syahran menoleh ke arah Zahlia seketika.
“Tak ada apa-apa.Dah lama aku tak buat kerja sambilan ni.Tiba-tiba hari ni terdetik pulak nak melayani fikiran.Layan ajelah.”
Zahlia tersenyum.Senyumannya itu diperhatikan lama oleh anak mata Tengku Syahran.Manis! Detik hatinya.
“Kau dari mana?” Tengku Syahran menyoal selepas dilihatnya Zahlia hanya membisu.
“Dari dapur.Itu yang saya bawakan awak Nescafe panas.Saya tengok dari bilik tadi awak asyik termenung,” ujar Zahlia lembut.
Tengku Syahran sedikit pun tidak senyum.Wajahnya serius.Entah mengapa suara Zahlia hari itu kedengaran berbeza di cuping telinga Tengku Syahran.
“Kak Alia!” suara Tengku Hafizah kedengaran di pintu dapur mengejutkan kedua-dua insan itu.
Zahlia dan Tengku Syahran berpaling serentak.Kelihatan Tengku Hafizah sedang berlari-lari anak ke arah mereka.
“Kenapa Fiza?” Zahlia berasa pelik melihat adik iparnya tercungap-cungap mendekati mereka.
“Novel yang berlambak dalam bilik akak tu, akak yang punya ke?” tanya Tengku Hafizah.
Tengku Syahran mengerutkan dahi.
“Kau masuk bilik angah ya?” tanya Tengku Syahran.
Tengku Hafizah mengetap bibir.Tertunduk seketika.
“Tadi Fiza cari telefon.Ana kata Kak Alia ada guna.”
Zahlia menepuk dahi.
“Alamak sorry! Akak terlupa nak letak balik kat bawah.”
“Tak apa.Fiza dah ambil.Lepas tu, Fiza ternampak novel kat atas almari.Akak punya ke?” tanya Tengku Hafizah tidak sabar.
“Habis, takkan angah yang punya,” ujar Zahlia seraya mengerling ke arah Tengku Syahran.Lelaki itu cuba bertenang.
Tengku Hafizah ketawa.”Ya tak ya jugak, kan.”
“Kenapa?” tanya Zahlia.
“Fiza nak pinjam boleh tak?”
“Ambillah.Fiza nak baca yang mana?”
“Tadi, Fiza tengok banyak sangat novel Norhayati Berahim.Akak minat dia ke?”
Zahlia mengangguk.
“Minat sangat! Akak minat Norhayati Berahim dengan Fauziah Ashari.”
“Kalau macam tu, Fiza nak baca semua novel Norhayati Berahim dengan Fauziah Ashari dululah!” ujar Tengku Hafizah.
Zahlia tersenyum.Dia dan Tengku Hafizah terus berbual bersama tanpa menghiraukan Tengku Syahran yang sedari tadi membisu seribu bahasa.Zahlia lebih rapat dengan Tengku Hafizah berbanding dengan Tengku Farhana yang masih berada di tingkatan lima.Mungkin sejak Zahlia mula mengenali keluarga Tengku Syahran, Tengku Hafizah lebih banyak berborak dengannya.
“Leka betul dia bercakap! Aku yang ada kat sini, macam tak wujud pulak,” rungut Tengku Syahran sendirian.Suaranya kedengaran tetapi sayup-sayup.
“Apa bang?” tanya Zahlia.
Tengku Syahran tersentak.Segera kepalanya digeleng.
“Nasib baik dia tak dengar,” ucapnya dalam hati.
Zahlia terus menyambung bualan dengan Tengku Hafizah.Ada masa dia senyum.Kadang-kadang dia ketawa pula.
Tengku Syahran meneliti wajah Zahlia dari tepi.Matanya asyik beralih dari sudut ke satu sudut wajah itu.Dahi, hidung, pipi, dan kemudian ke arah bibir merekah yang sering tersenyum.Cantikkah dia?
‘Kalau tak percaya… balik nanti, cuba kau teliti bini kau tu lama-lama.Perhatikan setiap gerak geri dia setiap masa.Mana tau dengan cara tu, kau akan tertarik pada dia.’ Kata-kata Adli tersembur lagi di fikirannya.
Tengku Syahran cuba mengikuti kata-kata Adli.Perlahan-lahan dia memanjangkan sedikit lehernya.Berniat mencari posisi yang lebih tepat agar matanya dapat mengamati wajah Zahlia dengan lebih dekat.Kedua-dua tangannya menongkat dagu.Lalu panahan matanya dilepaskan ke arah Zahlia.
Bibir yang merah tanpa gincu itu diperhatikan lama.Masih mekar dengan senyuman sehingga giginya yang putih tersusun jelas kelihatan.Cantiknya bibir itu merekah apabila senyuman terukir di situ.Desis hati Tengku Syahran.
Mata Tengku Syahran beralih pula pada mata wanita itu pula.Terlihat anak mata yang bundar dan berkaca-kaca.Menawan sungguh! Hidungnya pula… emm, boleh tahan! Tengku Syahran terus ralit memerhati wajah isterinya.Tidak lepas-lepas matanya terpaku di segenap wajah yang leka berbual di sisi.
Adli memberitahu yang Alia merupakan wanita yang cantik! Cantik asli? Ada persoalan terbit dalam fikiran Tengku Syahran.
Tengku Syahran mengamati wajah itu sekali lagi.Lebih lama dari tadi.Kepalanya diangguk tiba-tiba.Dia memang cantik! Terdetik di hatinya tiba-tiba.
Ya ALLAH! Apa yang aku buat ni?
Tengku Syahran tersedar yang dia sudah terlalu lama mengelamun.Segera dilarikan pandangan matanya dari terus melekat di wajah itu.Tangan yang lama menongkat di dagunya, segera dijatuhkan.Tetapi, tidak semena-mena tangannya itu terlanggar cawan yang berisi Nescafe panas di atas meja.
“Aduh!!” Tengku Syahran menjerit kecil.
Tengku Hafizah dan Zahlia tersentak.Segera menoleh ke arah Tengku Syahran yang sedang memegang tangannya yang masih basah dengan air Nescafe.Berkerut-kerut wajah itu menahan panas.
“Ya ALLAH! Kenapa ni, bang?” Zahlia bertanya separuh cemas.
Nasib baik Zahlia teringat situasi mereka bersama Tengku Hafizah ketika itu.Kalau tidak, dalam keadaan cemas sebegitu, mahu saja dipanggil Tengku Syahran dengan nama seperti selalu.
“Aduh…” Tengku Syahran masih mengerang kecil.
Zahlia bingkas bangun dan berlari-lari anak ke arah pintu dapur.Tidak berapa lama kemudian dia keluar bersama tin susu di tangan.Tengku Hafizah pula kelihatan selamba duduk ditempatnya.
Tengku Syahran bagaikan terkejut dengan tindakan Zahlia yang selamba menyentuh tangannya.Dia merenung wajah Zahlia yang kelihatan risau dan leka membelek-belek tangannya.Dengan sendiri jantungnya berdegup kencang.Apa dah jadi ni?
“Dah okey, bang?” tanya Zahlia.
Senyap.Tiada reaksi.
Zahlia masih melumurkan susu itu dan menyapunya ke sekeliling tangan.Tengku Syahran tetap senyap dan membisu dengan membiarkan wajahnya menatap raut Zahlia.
“Alia rasa kejap lagi okeylah ni,” ujar Zahlia.
Senyap lagi.Zahlia mula memandang Tengku Syahran.Serta-merta air muka Zahlia berubah.Lelaki itu sedang merenungnya tanpa berkelip.Zahlia gugup.Pandangan mata kedua-dua insan itu terus berlaga dan bersatu.Lama mereka begitu sebelum Zahlia mematikan perasaan bahagia yang ingin menerjah ke kamar hatinya.
“Bang???”
Tengku Syahran terpinga-pinga.
“Ah?”
“Dah okey ke?” tanya Zahlia lagi.
Tengku Syahran mengangguk laju.Tersenyum kecil di dalam hati.Sebenarnya dia malu disergah begitu.
“Ala… kak! Lain kali tak payah ditolong angah tu.Mata entah letak kat mana agaknya! Boleh tak perasan air panas kat depan mata,” bebel Tengku Hafizah.
Zahlia tersenyum.
“Mana Alia belajar petua ni?” soal Tengku Syahran memerhati susu pekat yang melekit di tangannya.
“Dengan mak.” Pendek Zahlia menjawab.
Tengku Syahran mengangguk.
“Alia masuk dulu bang,” ujar Zahlia dan terus beredar membawa sekali tin susu dan dulang yang berisi cawan kotor.
Tengku Syahran hanya memerhati tubuh Zahlia sehingga hilang di balik pintu dapur.
“Haaa… itulah! Padan muka angah! Leka sangat tengok Kak Alia tu, apa pasal?” teguran itu mengejutkan Tengku Syahran.Segera dia menoleh ke arah Tengku Hafizah.Gadis itu tersengih.Dia perasankah?
“Yang kau sibuk tu kenapa?”
“Eeee…. takut Fiza tengok angah nilah.Dari hari tu tak puas-puas nak tenung Kak Alia.”
“Dia kan isteri angah.”
“Alah, orang lain pun ada isteri jugak.Tapi tak adalah dapat suami yang macam angah ni.Gatal semacam.” Tengku Hafizah menjawab.
“Mana kau tau? Kau tu dah kahwin ke?” Tengku Syahran berkata geram.
Tengku Hafizah mencemik.
“Memanglah belum.Tapi, kalau Fiza kahwin nanti, Fiza akan pastikan Fiza tak dapat suami yang macam angah ni.Seram.”
“Eleh, pandailah tu! Belajar pun belum habis lagi,” jawab Tengku Syahran selamba.
Tengku Hafizah terdiam.Menyedari keterlanjuran kata-kata.
“Kak Alia tu kan dah jadi isteri angah.Kalau tak tengok dia, angah nak tengok siapa lagi?”
Tengku Hafizah mencebirkan bibir.
“Tapi pandangan mata angah tu penuh makna tersirat.Angah jangan ingat Fiza kecil lagi.Fiza dah 21 tahun tau? Kalau berkahwin pun dah boleh beranak.Angah tenung Kak Alia sampai bulu tengkuk Fiza yang meremang.Kalau Kak Alia perasan tadi…”
“Kau janganlah beritahu dia.”
“Tapi kan, angah, Kak Alia tu cantikkan?”
Soalan Tengku Hafizah membuatkan Tengku Syahran diam membatu.Dia takut untuk membuka mulut dan mengiakan kata-kata itu.
“Fiza suka tengok dia kalau tersenyum.Cantik betul! Mata dia… coklat yang macam hazelnut tu.Hisyy… kalau dia pregnant anak perempuan, mesti lawa macam dia! Mata pun mesti ikut dia!” Tengku Hafizah berangan-angan.
Tengku Syahran tetap terdiam.Seronok pula mendengar angan-angan adiknya yang tidak mungkin terjadi.
“Kalau anak lelaki?” Tengku Syahran sengaja memancing adiknya untuk terus bercerita.
“Kalau anak lelaki, mestilah ikut ayah dia.Tak handsome!”
Tengku Syahran membulatkan mata.Akhirnya mereka ketawa.







Bab 14
T

ENGKU HAKIMI sedang leka meneliti fail-fail Syarikat Seri Nilam Corporation bila tiba-tiba interkomnya berbunyi.Dengan malas dia mengangkatnya.Kedengaran suara setiausahanya di talian.
“Tengku,there is someone on the line!”
“Who is it?”
“I’m not sure! She didn’t tell.”
“She? Okay pass me the line.”
“Helo.” Suara seorang wanita kedengaran.
Tengku Hakimi tersentak.Hampir tercampak pen yang ada di tangannya.
“Jasmin?” tekanya.
“Aha,so you kenal suara I?”
“Apa you mahu?” bentak Tengku Hakimi kuat.
“Sorrylah sayang.Maybe I mengganggu you time macam ni kan? Tapi I harap kita dapat berjumpa di lobi Equatorial Hotel,Bangi pukul 2.00 nanti.I ada hal nak bincang dengan you!” Raja Jasmin berkata dalam lenggok manja.
Tengku Hakimi bersikap tenang.Lenggok suara sebegitulah yang pernah membuatkannya separuh gila.Dipejamkan matanya menahan tangis yang ingin keluar.Ditahan jiwanya yang terasa sebak.Tengku Hakimi mengeluh kecil.
“Kimi, you heard what I said?” suara itu kedengaran lagi.
Tengku Hakimi pantas menyeka air mata yang menitis tiba-tiba.Raja Jasminlah wanita pertama yang disayangi.Meskipun wanita itu adalah pilihan keluarganya, namun Tengku Hakimi tetap cuba menyintainya.Setelah Raja Jasmin dimiliki, Tengku Hakimi berasa kecewa kerana cintanya tidak sempat mendaki ke puncak bahagia.
“Kimi…”
“Oh, sorry.”
“What? Sorry? Wow… first time I dengar you cakap perkataan itu pada I.” Suara Raja Jasmin sudah mula kendur.
Tengku Hakimi turut terdiam.Benarkah? Ini kali pertama aku ucap perkataan maaf pada dia?
“Ah, forget about it! I nak jumpa you petang ni! Pukul 2.00 di lobi Equatorial Hotel Bangi,” ucap Raja Jasmin sedikit memaksa.
“I ada hak untuk tak pergi, kan?” Tengku Hakimi bersuara selamba.
“I tak kira, I nak you datang jugak!”
“For what? Ikut suka hati I lah.You jangan nak paksa-paksa I, Min.I tak suka,” bantah Tengku Hakimi.
“Okay, fine! Kalau you tak nak datang, you tunggulah surat dari peguam I!” suara Raja Jasmin semakin melenting.
Tengku Hakimi tersentak.Seolah-olah pertemuan yang bakal terjadi terselit satu muslihat.
“What do you mean by surat dari peguam you? I don’t understand,” tanya Tengku Hakimi pantas.
Raja Jasmin ketawa besar.
“I nak tuntut hak penjagaan Murni.”
“What? You jangan jadi gila Min! Murni hak I.”
“Tapi, I yang lebih berhak. I ibu kepada Murni.”
“Baru sekarang you sedar yang you ibu kepada Murni? Dah terlambat! Mana you pergi empat tahun yang dulu? You tinggalkan dia pada I semata-mata ikut jantan lain, kan?” Tengku Hakimi bertempik.
“You cari nahas, Kimi! I akan bawa hal ni ke mahkamah,” ujar Raja Jasmin kuat.
“I don’t care.It’s not a big deal for me.I akan fight untuk dapatkan hak penjagaan Murni yang sepenuhnya,” beritahu Tengku Hakimi disertakan dengan tumbukan yang kuat di permukaan meja.
“Shit! You memang jahat.You cari nahas.See you in court!” gagang telefon dihempas kuat oleh Raja Jasmin.
Tengku Hakimi mengeluh berat.Gagang telefon di tangan turut diletak ke tempatnya.Dia menyandarkan badannya ke kerusi.Raja Jasmin benar-benar telah berubah.

“ASSALAMUALAIKUM.” Suara Tengku Hakimi kedengaran lemah.
“Waalaikumussalam.Haa… along! Baru habis kerja?” Tengku Syahran menyapa apabila ternampak kelibat abangnya memasuki rumah.Tengku Hakimi mengangguk.Lantas melabuhkan punggung di sofa.
“Bagaimana dengan Seri Nilam? Okey?” soal Tengku Syahran lagi.
Tengku Hakimi masih mengangguk tanpa melafazkan sepatah kata.Tidak lama kemudian Zahlia tiba membawa air.
“Jemput minum along,” tegur Zahlia dengan senyuman.
Tengku Syahran memandang Zahlia seketika.Tercetus perasaan cemburu.Kalau aku balik pejabat, tak pernah pulak ditegur begini.Nampaknya Zahlia lebih mesra dengan along, hatinya berkata-kata.
“Abang minumlah,” ujar Zahlia sambil meletakkan cawan berisi air Nescafe di hadapan Tengku Syahran.
Tengku Syahran hanya mendiamkan diri.
“Kenapa along nampak muram aje? Ada masalah di pejabat?” tanya Zahlia lalu melabuhkan punggung di sisi suaminya.
Tengku Hakimi mengeluh berat.Air mukanya nampak sarat dengan keresahan yang menggunung.Bagaikan teringat kata-kata Raja Jasmin pagi tadi.Selepas dia mendapat panggilan itu, satu kerja pun tidak menjadi.
“Along,” tegur Tengku Syahran pula.
Tengku Hakimi tersedar.Memandang adiknya dengan wajah yang seperti baru terjaga dari tidur.
“Along ada masalah ke?” tanya Tengku Syahran risau melihat keadaan abangnya.
“Mak dan ayah mana?” tanya Tengku Hakimi melarikan diri dari persoalan Tengku Syahran.
“Mak dengan ayah ada Kelas Tajwid di masjid,” jawab Tengku Syahran.
“Kenapa dengan along ni?” Tengku Syahran bertanya lagi.
Tengku Hakimi tidak menjawab.Dia menyandar tubuhnya di sofa.Tetapi tidak lama.Dia teringatkan pula Tengku Murni.
“Murni mana?” tanya Tengku Hakimi.Kepalanya melilau mencari Tengku Murni.Soalan Tengku Syahran terbiar lagi tanpa jawapan.
Tengku Syahran dan Zahlia berpandangan.Pelik dengan sikap Tengku Hakimi yang kelihatan kalut.
“Dia ada di rumah Cikgu Sofea.Tadi, Cikgu Sofea datang ambil dia,” jawab Zahlia tenang.
Tengku Hakimi pantas bangun dan menuju ke pintu.Kemudian dia terdengar orang memberi salam.
“Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam.”
Pintu rumah dibuka.Wajah Tengku Murni dan Sofea melekat ke anak matanya.Tengku Hakimi cepat-cepat memeluk Tengku Murni.Dicium pipi anak tunggalnya berkali-kali.
“Uni ke mana sayang?” soal Tengku Hakimi seolah-olah Sofea tiada di situ.
“Uni ke rumah cikgu.Cikgu masak mi hoon sup.Sedap papa,” ujar Tengku Murni petah.
Tengku Hakimi tersenyum.Selepas itu dia memandang Sofea yang juga sedang berdiri tercegat melihat kemesraan kedua-dua beranak itu.Tengku Hakimi mendukung Tengku Murni.
“Terima kasih cikgu kerana sudi melayan anak saya.”
Sofea adalah jiran di sebelah rumahnya.Selama ini Tengku Hakimi tidak pernah kisah dengan kewujudan Sofea.Tetapi, tidak disangka yang kini Sofea adalah guru tadika Tengku Murni dan melalui Tengku Murni, hubungan Sofea dan Tengku Hakimi menjadi rapat.Seperti hubungan penjaga dengan guru.
“Saya tinggal seorang diri tadi.Mak dan ayah saya ke rumah pak cik.Rasa bosan pulak.Itu yang saya pinjam Murni sekejap.Saya harap Tengku tak marah.”
“Eh, tak usah bertengku-tengku dengan saya.Panggil Kimi cukup,” ucap Tengku Hakimi.
“Saya ada bawakan sedikit mi hoon sup.Saya masak pun tak banyak sangat.Cukuplah untuk dibuat jamah.” Bekas mi hoon sup itu dihulurkan kepada Tengku Hakimi.
“Terima kasih.Masuklah dulu.” Tengku Hakimi mempelawa.
“Tak apalah.Dah petang sangat ni.”
“Alaa… cikgu, masuklah dulu.Papa Uni dah suruh masuk tu,” celah Tengku Murni tiba-tiba.
Sofea rasa serba salah.
“Jangan takut cikgu.Adik saya dan isterinya ada di dalam.Kalau cikgu tak mahu duduk lama, singgah sekejap pun jadilah,” ujar Tengku Hakimi bersungguh-sungguh.
Sofea akhirnya mengangguk dan perlahan-lahan melangkah masuk.
“Jemput duduk cikgu,” ujar Zahlia ramah.
“Terima kasih Alia.”
“Alia nak ke dapur dulu bang.” Zahlia berkata kepada Tengku Syahran.
“Tak payah susah-susah Alia.Saya singgah sekejap aje.”
“Tak ada yang susah cikgu.Duduk dulu.Kita sembang-sembang,” ujar Zahlia dan terus bangun.
“Saya ikut Alia ke dapur?”
Zahlia terdiam.Menyedari Sofea tidak selesa ditinggalkan keseorangan antara dua lelaki itu.Zahlia tersenyum dan mengangguk.
Selepas mereka melangkah ke dapur, Tengku Syahran memandang Tengku Hakimi dengan senyuman bermakna.Tengku Hakimi berasa hairan.
“Kenapa senyum ni?” soalnya.
“Cikgu Sofea tu nampaknya macam calon yang sesuai.”
“Calon? Calon apa?”
“Isteri,” jawab Tengku Syahran pendek.
“Haa… kau jangan nak memandai-mandai.Dia cikgu sekolah Murni,” ujar Tengku Hakimi sambil meletakkan Tengku Murni di atas kerusi.
“Uni nak mama tak?” tanya Tengku Syahran lembut pada anak buahnya.
Wajah Tengku Murni kelihatan ceria.
“Betulkah Pak Ngah? Uni boleh dapat mama ke?”
Tengku Hakimi merenung geram ke arah Tengku Syahran.Tengku Syahran pula sengaja buat tidak mengerti dengan renungan alongnya.
Dia seboleh-boleh mahu menjerat Tengku Hakimi supaya mencari calon isteri.
“Betul,” jawab Tengku Syahran.
“Bagaimana? Siapa yang nak jadi mama Uni?” tanya Tengku Murni petah sekali.
Tengku Hakimi menggeleng.Akhirnya bibir Tengku Hakimi tersenyum melihat karenah anaknya yang beria-ia.
“Uni kenalah suruh papa Uni kahwin dulu.” Tengku Syahran berkata lagi.
“Siapa yang nak kahwin dengan papa Uni?”
“Uni suka Cikgu Sofea tak?”
“Suka!”
“Suruhlah Cikgu Sofea kahwin dengan papa.Uni kan sukakan cikgu tu.Dia baik, boleh jadi mama Uni tau.” Tengku Syahran bersuara lagi.
“Syah, kau jangan nak racun fikiran dia.” Tengku Hakimi mencelah.
“Boleh ke Pak Ngah?” Tengku Murni pula menyampuk.
Tengku Syahran mengangguk.Tersenyum dengan kepetahan anak buahnya.Tengku Hakimi pula terdiam merenung Tengku Murni.Dia teringat kata-kata Raja Jasmin semula.Dia risau memikirkan nasib anaknya kelak.
“Papa mesti kahwin dengan cikgu tau?”
Sentuhan lembut tangan Tengku Murni menyedarkan Tengku Hakimi ke alam yang sebenar.Tengku Hakimi pilu.Dia tidak mahu kehilangan anaknya pula.Cukuplah dia kehilangan isteri yang disayangi.Tengku Hakimi pantas memeluk Tengku Murni.Sekuat mungkin.Dia tidak mahu berpisah dengan anaknya itu.Gerak-geri Tengku Hakimi menghairankan Tengku Syahran.Berkerut dahi lelaki itu.
“Along,” tegur Tengku Syahran apabila terdengar esakan kecil abangnya di dalam pelukan Tengku Murni.
Tengku Hakimi melepaskan pelukan.Dikesat air mata yang menitis tiba-tiba.Di waktu yang sama, Zahlia dan Sofea keluar dari pintu dapur membawa air dan bekas kuih bersama senyuman.Senyuman kedua-duanya mati apabila melihat wajah keruh Tengku Hakimi.Mereka berpandangan sesama sendiri.Hairan melihat perangai Tengku Hakimi.
“Kenapa ni along?” soal Tengku Syahran lagi.
Tengku Hakimi melepaskan keluhan.
“Kak Min nak buat tuntutan hak penjagaan Murni.” Tengku Hakimi memberitahu.Lemah sekali.
Zahlia dan Sofea meletakkan air dan kuih ke atas meja.Mereka duduk bersimpuh di ambal untuk menyertai kedua-dua lelaki itu.
“Along risau Murni jatuh ke tangan Kak Min.” Tengku Hakimi menyambung.
“Tak mungkin.Along yang jaga Murni selama ini.Kak Min dah lama mati dalam hidup Murni.Sejak empat tahun yang dulu! Kak Min tak pernah jalankan tanggungjawab dia kepada Murni.” Tengku Syahran membantah.
“Tapi Murni masih belum berumur tujuh tahun! Kebanyakan kes, ibu lebih berhak pada anak yang di bawah umur,” ujar Tengku Hakimi sambil memangku Tengku Murni di atas riba.
Zahlia memandang Tengku Hakimi.Sofea yang duduk di sisinya hanya membisu.Masing-masing rasa simpati.
“Kak Min dah buat keputusan betul-betulkah along?” sampuk Zahlia tiba-tiba meskipun Zahlia tidak mengenali bekas kakak iparnya itu.
Tengku Hakimi mengangguk.
“Dia akan bawa hal ni ke mahkamah.Dia suruh along tunggu surat dari peguam.”
“So… kita fight aje along.Syah yakin kemenangan berpihak pada kita.” Tengku Syahran bersuara kuat.Wajah kakak iparnya terbayang di ruang mata.Rasa bencinya meluap-luap.
“Along ingat nak selesaikan cara baik.Along tak mahu hal peribadi along dengan Kak Min dibawa ke mahkamah.”
“Tapi Kak Min sendiri yang mulakan! Along kena terima hakikat yang Kak Min dah berubah.Dia mahu berlawan dengan along, nak buat apa lagi? Lawan ajelah.Jangan lemah along.Kami semua ada di belakang along,” ucap Tengku Syahran dengan penuh semangat.
Sofea turut mengangguk kecil dengan kata-kata Tengku Syahran.Zahlia juga begitu.Tengku Hakimi menoleh ke arah Tengku Murni yang diam di atas riba.Ungkapan Tengku Syahran perlu diikut.Raja Jasmin memang telah mencabar kesabarannya.
“Esok, along akan cari peguam.” Tengku Hakimi memberitahu.
“Oh, ya! Saya ada seorang kawan yang bekerja sebagai peguam.Kalau Tengku mahu, saya boleh kenalkan sebab dia banyak kendalikan kes yang sebegini.” Sofea bersuara tiba-tiba.
Tengku Hakimi memandang Sofea.Tengku Hakimi geram dengan panggilan wanita itu yang suka benar memanggilnya dengan gelaran pada pangkal namanya.
“Kan saya dah kata, tak usah bertengku-tengku.Panggil saya Kimi lebih elok.”
Sofea tertunduk malu.
“Cikgu ada kawan di firma guaman? Kalau begitu, bolehlah kenalkan pada saya?” ujar Tengku Hakimi menyedari wanita itu malu diherdik begitu.
Sofea mengangguk.
“Nanti saya telefon dia dulu.Kemudian saya beritahu.”
Zahlia mengukir senyuman mendengar ucapan Sofea.Tengku Hakimi juga tersengih.Sejuk juga hatinya melihat wajah Sofea yang kelihatan manis dan malu-malu jika berhadapan dengannya.
“Dahlah cikgu.Jemput minum.” Zahlia mengalihkan topik.
Sofea hanya mengangguk sedangkan matanya membalas renungan Tengku Hakimi.

1 comment:

  1. Best sangat2x citer ni... huhu! Cinta & Airmata....

    ReplyDelete